바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

토픽모델링을 활용한 정보활용교육 연구주제 분석 및 교육내용 제안

A Study of Information Literacy Curriculum Using Topic Modeling

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2022, v.39 no.4, pp.1-21
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2022.39.4.001
윤지혜 (한남대학교 교육학과)
정유경 (한남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 정보활용교육 분야의 연구주제들을 파악하여 정보활용교육에 제안할 수 있는 요소들이 있는지를 살펴보는데 연구의 목적이 있다. 우선, 정보활용교육과 관련된 문헌정보학 분야의 논문 97편을 대상으로 토픽모델링을 적용하여 ‘미디어 리터러시’, ‘정보활용교육의 교수학습방법’, ‘정보원 이용 및 판단’ 등의 주요 주제를 파악하였다. 분석 결과를 바탕으로, 교육내용 측면에서는 Big 6 정보모형, 교육방법과 관련해서는 미국 사서교사협회의 정보활용 능력기준과 미국 대학 및 연구도서관협회의 정보활용교육 개발지침을 고려하여 정보활용교육 교육내용을 제안하였다. 본 연구는 정보활용교육 전반의 연구주제와 연관된 교육 요소들을 파악하였으며, 이를 바탕으로 ‘정보원 이용 및 판단’, ‘정보윤리’와 관련된 교육내용을 보다 강조하였다는 점에서 의의가 있다.

keywords
정보활용능력, 정보활용교육, 텍스트마이닝, 토픽모델링, 교육과정

Abstract

The aim of this study is to identify the research topics and suggest an information literacy curriculum by analyzing research articles on information literacy. For this purpose, we applied the topic modeling technique to 97 scientific articles and identified the core contents of information literacy education, such as media literacy, information literacy instruction, and the use of information resources. Based on the analysis results, we suggested an information literacy curriculum by considering the Big 6 model, information literacy standards of American Association of School Library, and Association of College and Research Libraries’s information literacy competencies. This study is significant in that it considered ‘use of information resources’ and ‘information ethics’ to suggest information literacy education.

keywords
information literacy, information literacy education, text mining, topic modeling, curriculum
투고일Submission Date
2022-11-05
수정일Revised Date
2022-12-02
게재확정일Accepted Date
2022-12-13

정보관리학회지