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공공도서관의 VR 기반 교육문화프로그램 개발에 관한 연구

A Study on the Development of VR-based Education and Culture Program in Public Libraries

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2021, v.38 no.2, pp.87-112
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2021.38.2.087
김지수 (한남대학교 정보융합연구소)
김성주 (한남대학교 정보융합연구소)
박신이 (한남대학교 정보융합연구소)
신지원 (한남대학교 정보융합연구소)
권선영 (한남대학교)
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초록

최근 들어 다양한 분야에서 VR 기술을 활용한 콘텐츠가 점차 증가하고 있으며 기술 또한 급속도로 보급되는 추세이다. 이러한 배경에서 공공도서관 또한 시대의 흐름에 따라 VR 기술을 활용한 서비스를 제공할 필요가 있다. 이에 본 연구는 공공도서관의 교육적, 문화적 기능을 고려한 VR 기반 교육문화프로그램을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 VR 프로그램이 진행되고 있는 국내․외 공공도서관 및 산업군 사례 조사 그리고 선행연구, 이론분석을 통해 적용점 및 시사점을 도출하였으며 이를 종합, 검토하여 공공도서관에서의 VR 기반 교육문화프로그램을 제안하였다. 본 연구에서 제시한 VR 기반 교육문화프로그램은 향후 공공도서관에서 VR 기반 교육문화프로그램 기획을 위한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.

keywords
VR, virtual reality, metaverse, VR program, public library, educational & cultural program, VR, 가상현실, 증강현실, 메타버스, VR 프로그램, 공공도서관, 교육문화프로그램

Abstract

Recently, content using VR technology in various fields is gradually increasing, and the technology is also rapidly spreading. Against this background, public libraries also need to provide services using VR technology according to the flow of the times. Therefore, this study drew application points through the investigation and analysis of domestic and foreign public libraries where VR programs are underway. And based on this, a final proposal is prepared after planning and reviewing VR-based educational and cultural programs in public libraries. VR-based educational and cultural programs introduced can be used as basic data for planning VR-based cultural programs in public library.

keywords
VR, virtual reality, metaverse, VR program, public library, educational & cultural program, VR, 가상현실, 증강현실, 메타버스, VR 프로그램, 공공도서관, 교육문화프로그램
투고일Submission Date
2021-05-17
수정일Revised Date
2021-06-02
게재확정일Accepted Date
2021-06-11

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