바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

정보조직분야의 주요영역 및 내용요소 개발에 관한 연구

A Study on Development of the Major Areas and Content Elements in the Information Organization Field

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2020, v.37 no.1, pp.23-49
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2020.37.1.023
최예진 (이화여자대학교 이화사회과학원 비상임연구원)
정연경 (이화여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과 교수)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 문헌정보학 정규교육과정에서 중점적으로 다뤄야 하는 정보조직분야의 주요 영역을 도출하고, 영역별 내용요소를 제안하였다. 이를 위해 문헌연구, 내용분석, 설문조사 및 전문가평가를 수행하였다. 이를 통해 정보조직분야를 정보조직일반, 분류, 목록, 실습이라는 4영역으로 구성하고, 총 31개의 영역별 내용요소를 제시하였다. 본 연구를 통해 영역별로 도출된 내용요소들은 정보조직분야 교과목에 대한 강의계획안이나 교수 요목을 설계할 때 도움이 될 수 있는 기초자료로 활용할 수 있다. 또한, 본 연구에서 사용한 연구방법을 적용하여 정보조직분야의 주요 영역별 내용요소를 확장할 수 있기 때문에, 정보조직분야 교육내용을 설계를 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

keywords
정보조직교육, 주요 영역, 내용요소, 내용분석, information organization education, major areas, content elements, content analysis

Abstract

This study derives the main areas of information organization that should be covered in the formal curriculum of Library and Information Science, and suggests content elements for each area. Literature research, content analysis, survey and expert evaluation were conducted. Based upon these, information organization field was composed of four areas: information organization in general, classification, inventory, and practice, and a total of 31 content elements were presented. The content elements derived from each area through this study can be used as basic and helpful data when designing syllabus or teaching subjects in the field. In addition, it is possible to expand the content elements of each area of the information organization field through the research method used in this study. Finally, the results of this study will be used as basic materials when conducting the educational contents of information organization field.

keywords
정보조직교육, 주요 영역, 내용요소, 내용분석, information organization education, major areas, content elements, content analysis
투고일Submission Date
2020-02-25
수정일Revised Date
2020-03-21
게재확정일Accepted Date
2020-03-21

정보관리학회지