바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

인문학 기반 데이터 리터러시 모형 설계에 관한 연구

A Study on Design of Data Literacy Model Based on Digital Humanities

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2020, v.37 no.1, pp.179-195
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2020.37.1.179
한상우 (광주대학교 문헌정보학과 조교수)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

데이터의 중요성이 높아짐에 따라 최근 데이터 리터러시가 중요한 개념으로 등장하였다. 본 연구는 인문학 기반 데이터 리터러시 모형을 설계하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 데이터 리터러시 관련 연구를 분석하여 도출한 데이터 리터러시 세부 역량과 디지털 인문학 교육 프로그램의 주요 내용을 분석하여 인문학의 주요한 교육 내용을 결합하여 데이터 리터러시 모형을 설계하였다. 본 연구의 결과인 데이터 리터러시 모형을 적용하여 대학에서 데이터 리터러시 교과 운영시 적용이 가능할 것이며, 향후 데이터 리터러시의 효과성을 평가하는 후속연구를 제안하고자 한다.

keywords
데이터 리터러시, 디지털 인문학, 문해, 교육모형 설계, data literacy, digital humanities, literacy, designing education model

Abstract

As data becomes more important, data literacy has recently emerged as an significant term. The purpose of this study is to design data literacy model based on digital humanities. To attain this end, data literacy model was designed by combining the main contents derived from the digital humanities education program with specific capabilities extracted from research related to data literacy. By applying the data literacy model, which is the result of this study, it will be applicable to the data literacy courses in universities, and I would like to propose a follow-up study to evaluate the effectiveness of data literacy in the future.

keywords
데이터 리터러시, 디지털 인문학, 문해, 교육모형 설계, data literacy, digital humanities, literacy, designing education model
투고일Submission Date
2020-03-18
수정일Revised Date
2020-03-24
게재확정일Accepted Date
2020-03-26

정보관리학회지