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국가기록원 질의로그 빅데이터 기반 이용자 정보요구 유형 분석

User Information Needs Analysis based on Query Log Big Data of the National Archives of Korea

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2019, v.36 no.4, pp.183-205
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2019.36.4.183
백지연(Ji-yeon Baek ) (전북대학교 일반대학원 기록관리학과)
오효정(Hyo-Jung Oh ) (전북대학교 문헌정보학과 부교수, 문화융복합아카이빙연구소 연구원)
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초록

이용자의 정보요구를 파악하기 위한 다양한 방법 중 로그 분석 방법은 이용자의 실제 검색 행위를 사실적으로 반영하고, 대다수 이용자의 전반적인 이용행태를 분석할 수 있다. 이에 본 연구에서는 국가기록원 웹 포털서비스를 통해 입수된 대량의 질의로그 빅데이터를 기반으로 이용자의 정보요구를 파악하기 위해 1) 질의에 내포된 정보요구 유형별과 2) 검색결과로 제공한 기록 유형별 분석을 진행하였다. 분석에 활용한 질의로그는 국가기록원이 웹을 통해 검색서비스를 제공한 2007년부터 2018년 12월까지, 총 141개월 동안 수집된 월별 상위 100개 질의어 1,571,547개를 대상으로 하였다. 나아가 분석결과를 토대로 이용자 검색 만족도를 향상시킬 수 있는 개선방안을 제안하였다. 본 연구의 결과는 국가기록원 검색 서비스 개선 및 고도화를 위한 구체적이고 실질적 방안을 제시했다는 점에서 의의가 있다.

keywords
국가기록원, 정보요구, 질의로그, 빅데이터, national archives of Korea, information needs, query log, big data

Abstract

Among the various methods for identifying users’s information needs, Log analysis methods can realistically reflect the users’ actual search behavior and analyze the overall usage of most users. Based on the large quantity of query log big data obtained through the portal service of the National Archives of Korea, this study conducted an analysis by the information type and search result type in order to identify the users’ information needs. The Query log used in analysis were based on 1,571,547 query data collected over a total of 141 months from 2007 to December 2018, when the National Archives of Korea provided search services via the web. Furthermore, based on the analysis results, improvement methods were proposed to improve user search satisfaction. The results of this study could actually be used to improve and upgrade the National Archives of Korea search service.

keywords
국가기록원, 정보요구, 질의로그, 빅데이터, national archives of Korea, information needs, query log, big data
투고일Submission Date
2019-11-17
수정일Revised Date
2019-12-18
게재확정일Accepted Date
2019-12-23

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