바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

교과교사의 학교도서관에 대한 인식과 경험이 협력수업 시행의지에 미치는 영향: 서울지역 고등학교를 중심으로

The Effects of Teachers' Perceptions and Experiences about School Libraries to Collaborative Instruction on the Willingness: Focusing on Seoul High Schools

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2018, v.35 no.4, pp.237-261
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.4.237
신윤정 (연세대학교 교육대학원 사서교육)
김기영 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 고등학교 교과교사들의 학교도서관에 대한 인식과 경험이 협력수업 시행의지에 미치는 영향을 알아보고, 학교도서관 협력수업을 위한 기초자료를 제공함을 그 목적으로 한다. 이를 위하여 서울 지역의 고등학교 14개교의 교과교사 198명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과 교과교사의 학교도서관에 대한 인식 및 학교도서관 관련 경험이 협력수업 시행의지에 유의한 영향을 미치며, 소속 학교 또한 교과교사의 시행의지와 관련된 일부 인식에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 교과교사들의 도서관 인식에 대한 차이가 협력수업 시행의지에 대해서 교육적 효과에 영향을 미치며, 필요성에는 큰 영향을 미치지 않았는데, 시행계획에 대해서는 모든 독립변인들의 유의한 영향을 파악하였다.

keywords
학교도서관, 도서관협력수업, 도서관활용수업, 교과교사인식, 협력수업시행의지, school library, library cooperative class, library utilization class, library cooperative class, recognition of teacher, library collaborative instruction

Abstract

The purpose of this study is to provide basic data for implementing library collaborative instruction (LCI) through investigating the effects of high school teachers’ perceptions and experiences of school libraries on the recognition of LCI. To accomplish it, a questrionnaire survey of 198 teachers in 14 high schools in Seoul was conducted. As a result, teachers’ perceptions of school libraries and school library experience had significant effects on the their willingness to implement LCI, which consisted of educational effect(EE), necessity and implementation plan(IP). In short, teachers’ perception of school libraries influenced most variables in EE and did not influence necessity. All independent variables had significant effects on IP. This can be interpreted as that teachers recognize the need of LCI, but the perception of EE is influenced by conveying tool for the knowledge of LCI, such as education, promotion, and experience.

keywords
학교도서관, 도서관협력수업, 도서관활용수업, 교과교사인식, 협력수업시행의지, school library, library cooperative class, library utilization class, library cooperative class, recognition of teacher, library collaborative instruction

참고문헌

1.

경기도 교육청. (2013). (창의지성 교육 실현을 위한) 학교도서관 협력수업: 초등:경기도 교육청.

2.

교육부. (2015). 2015 개정 초․중등 교육과정 총론:교육부.

3.

교육인적자원부. (2002). 학교도서관 활성화 종합 방안. 교육인적자원부.

4.

교육인적자원부. (2003). 학교도서관 운영편람:교육인적자원부.

5.

구정희. (2006). 도서관활용수업 실태 및 개선 방안 연구 : 광주지역 중·고등학교를 중심으로.

6.

권은경. (2003). 학교도서관 담당교사의 인식을 통한 도서관 활성화 방안 연구-대구광역시 중등학교도서관을 중심으로-. 한국도서관·정보학회지, 34(1), 147-172.

7.

권은경. (2007). 사서교사의 전문성이 학교도서관 활성화에 미치는 영향. 한국도서관·정보학회지, 38(3), 247-276. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.38.3.200709.247.

8.

권은경. (2014). 학교도서관 활용교육의 현상에 대한 분석 연구 - 연구학교보고서를 중심으로 -. 한국도서관·정보학회지, 45(4), 139-164. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.45.4.201412.139.

9.

김민자. (2004). 학교도서관에 대한 중등학교 교사들의 인식도에 관한 연구 : 경기지역 중학교를 중심으로.

10.

성태제. (2014). 교육연구방법의 이해:학지사.

11.

송기호. (2010). 도서관 활용수업에서 사서교사와 교과교사의 협동수업 향상을 위한 교수설계 전략에 대한 연구. 한국비블리아학회지, 21(2), 111-127.

12.

신승주. (2008). 사서교사의 역할에 대한 자기 인식 연구 : 서울·경기지역을 중심으로.

13.

심자영. (1999). 학교도서관의 활성화와 도서관에 대한 일반교사의 요구수준에 관한 연구.

14.

이덕주. (2012). 고등학교 도서관의 협력수업 사례에 관한 연구 - 중국어과 프로젝트 학습을 중심으로 -. 한국비블리아학회지, 23(3), 231-251.

15.

이병기. (2006). 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 37(2), 25-46.

16.

이병기. (2017). 학교도서관 중심의 정보매체와 교수매체론:조은글터.

17.

이영모. (2015). 학교도서관 위치에 대한 사서들의 인식조사 연구. 한국비블리아학회지, 26(1), 51-76. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.1.051.

18.

이학식. (2017). SPSS 24 매뉴얼:집현재.

19.

정진수. (2009). 초등학교 사서교사의 역할 인식에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(4), 281-306.

20.

최용훈. (2014). 학교도서관 협력수업 비활성화 요인에 대한 사서와 교과교사의 인식 차이 연구. 한국독서교육학회지, 2(1), 107-132.

21.

한윤옥. (1995). 학교도서관의 협동교수프로그램에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 29, 257-279.

22.

Beaird, M.. (1999). The effect of increased collaboration among the library media specialist and school personnel on perceptions of the roles and responsibilities of the library media specialist.

23.

Dickinson, G.. (2006). Achieving national board certification for school library media specialists:American Library Association.

24.

Doll, C. A.. (2005). Collaboration and the school library media specialist:Scarecrow Press.

25.

Friend, M.. (1996). Interactions: Collaborative skills for school professionals:Longman.

26.

Harada, V. H.. (2004). Inquirt learning through librarian-teacher partnerships:Linworth Publishing.

27.

Haycock, K.. (1999). Fostering collaboration, leadership and information literacy: Common behaviors of uncommon principals and faculties. NASSP Bulletin, 83(605), 82-87.

28.

Haycock, K.. (2002). What works: Building collaborative learning communities. Teacher Librarian, 29(4), 35-.

29.

Haycock, K.. (2007). Collaboration: Critical success factors for student learning. School Libraries Worldwide, 13(1), 25-35.

30.

Haycock, Ken. (1992). What works: research about teaching and learning through the school's library resource center:Rockland Press.

31.

Kilker, J.. (2012). School and community connections for collaboration and coteaching. Knowledge Quest, 40(4), 39-45.

32.

Lumley, A. M.. (1994). The change process and the change outcomes in the development of an innovative elementary school library media program.

33.

Montiel-Overall, P. (2005). Toward a theory of collaboration for teachers and librarians. International Journal of Learning, 12(6), 37-54.

34.

Montiel-Overall, P.. (2005). A theoretical understanding of teacher and librarian collaboration (TLC). School Libraries Worldwide, 11(2), 24-48.

35.

Montiel-Overall, P.. (2010). Further understanding of collaboration: A case study of how it works with teachers and librarians. School Libraries Worldwide, 16(2), 31-54.

36.

Muronaga, K.. (1999). Building teaching partnerships: The art of collaboration. Teacher Librarian, 27(1), 9-14.

37.

Shannon, D.. (2002). The education and competencies of school library media specialists: A review of the literature. School Library Media Research, 5(18), 1-19.

38.

Small, R. V.. (2001). Developing a collaborative culture. School Library Media Research, 2(18), 1-5.

39.

Underwood, L. J.. (2003). A case study of four school library media specialist' leadership in Louisiana.

41.

IFLA. (1999). IFLA/ UNESCO School Library Manifesto: The School Library in Teaching and Learning for All. https://www.ifla.org/publications/ifla-unesco-school-library-manifesto-1999.

정보관리학회지