바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

이용자들의 PC 검색 행태와 모바일 검색 행태 비교: 1300K 로그 분석을 중심으로

A Comparison of User Search Behavior on PC and Mobile Phone: A Log Analysis of 1300K Site

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2017, v.34 no.3, pp.89-107
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2017.34.3.089
박소연 (덕성여자대학교)
조기훈 (NHN Entertainment)
최기린 (NHN Payco)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 국내 대표적 쇼핑 검색 사이트인 1300K 이용자들의 PC와 모바일 검색 행태를 비교, 분석하였다. 이를 위하여 1300K에서 2016년 4월 한 달 동안 생성된 검색 로그를 수집, 분석하였다. 연구 결과, 모바일에서 발생한 세션 수가 PC에서 발생한 세션 수보다 약간 많았으며, PC에서는 이용자들이 질의 검색 방식보다 디렉토리 브라우징을 약간 더 많이 수행하는 반면, 모바일에서는 디렉토리 브라우징보다 질의 검색을 2배 이상 더 많이 수행하는 것으로 나타났다. 제품 정보 클릭은 PC에서 더 빈번하게 발생하는 반면, 장바구니 담기, 제품 주문하기와 같은 주요 의사 결정은 모바일에서 더 빈번하게 발생하는 것으로 나타났다. 이용자들이 PC와 모바일에서 검색하는 인기 질의들은 다수 중복되었으며, 이용자들이 PC와 모바일에서 브라우징하는 인기 카테고리들 역시 다수 중복되었다. 또한 PC보다 모바일에서 특정 인기 질의 및 카테고리에 대한 쏠림 현상이 매우 강한 것으로 나타났다. 전반적으로 모바일 상에서의 검색 행태가 더 단순하고 수동적이며, 집중 현상이 큰 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 향후 매체별로 차별화된 검색 서비스의 개선 및 개발에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract

This study aims to compare information seeking behavior of 1300K users on PC and mobile phone. Transaction logs of 1300K, a major Korean shopping search engine, were analyzed. These transaction logs were collected over 1 month period, from April 1 to April 31, 2016. The results of this study show that there are a little more mobile sessions than PC sessions. Users conducted slightly more browsing on PCs than mobile phones, whereas users submitted queries more than two times on mobile phones than on PCs. Users clicked more search results on PCs than mobile phones, whereas users made important decision makings such as product purchases more on mobile phones than PCs. Top queries and categories were similar between PCs and mobile phones. Queries and categories on mobile phones were more focused than queries on PCs. Overall, mobile search behavior is more simple, passive, and focused than PC search behavior. The results of this study can be implemented to the effective improvement and development of search services for different devices.

참고문헌

1

나석현. (2014). 모바일 검색의 이용동기와 만족도에 관한 연구 : 모바일 검색과 PC검색 차이를 중심으로.

2

박소연. (2015). 검색 포털들의 모바일 검색 서비스 평가. 한국문헌정보학회지, 49(4), 317-334. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.4.317.

3

박소연. (2015). 이용자들의 쇼핑 검색 행태 분석: 팝슈즈 로그 분석을 중심으로. 정보관리학회지, 32(4), 289-305. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.4.289.

4

박종석. (2003). 밀착도 및 관성의 상호관계가 온라인 구매에 미치는 영향: 쇼핑몰을 중심으로. 마케팅연구, 18(2), 69-93.

5

이동일. (2013). 개인검색기반 키워드광고 구매전환모형 개발. 한국경영과학회지, 38(1), 123-138. http://dx.doi.org/10.7737/JKORMS.2013.38.1.123.

6

이준호. (2003). 질의 로그 분석을 통한 네이버 이용자의 검색 형태 연구. 정보관리학회지, 20(2), 27-42.

7

채민기. (2015). PC의 2배, IT 업계 ‘모바일 검색’ 경쟁 불붙었다. http://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2015/06/15/2015061500053.html.

8

한국정보통신기술협회. (2017). IT 용어 사전. http://terms.naver.com.

9

Baeza-Yates, R.. (2007). A study of mobile search queries in Japan (-). Paper presented at the Proceedings of the 16th International Conference on World Wide Web.

10

Hoelscher, C.. (1998). How Internet experts search for information on the web (-). Paper presented at the World Conference of the World Wide Web, Internet, and Intranet.

11

Bernard J. Jansen. (2006). Search log analysis: What it is, what's been done, how to do it. Library & Information Science Research, 28(3), 407-432. http://dx.doi.org/10.1016/j.lisr.2006.06.005.

12

Bernard J. Jansen. (2000). Real life, real users, and real needs: a study and analysis of user queries on the web. Information Processing & Management, 36(2), 207-227. http://dx.doi.org/10.1016/s0306-4573(99)00056-4.

13

Kamvar, M.. (2006). A large scale of wireless search behavior: Google mobile search (701-709). Paper presented at the Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems.

14

Kamvar, M.. (2009). Computers and iPhones and mobile phones, oh my!: A logs-based comparison of search users on different devices (801-810). Paper presented at the Proceedings of the 18th International Conference on World Wide Web.

15

NHN wetoo Corp. (2017). NHN wetoo. http://www.nhnwetoo.com.

16

Craig Silverstein. (1999). Analysis of a very large web search engine query log. ACM SIGIR Forum, 33(1), 6-12. http://dx.doi.org/10.1145/331403.331405.

17

Spink, A.. (2008). Trends in searching for commerce related information on Web search engines. Journal of Electronic Commerce Research, 9(2), 154-161.

18

Amanda Spink. (2001). Searching the web: The public and their queries. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52(3), 226-234. http://dx.doi.org/10.1002/1097-4571(2000)9999:9999<::aid-asi1591>3.3.co;2-i.

정보관리학회지