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공공 도서관의 관계혜택과 도서관 신뢰 및 인식간의 관계 연구

The Relationship between Relational Benefits and Library Trust & Perceptions of Public Libraries

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2017, v.34 no.2, pp.115-135
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2017.34.2.115
박서현 (연세대학교 일반대학원 문헌정보학과)
김기영 (연세대학교)
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초록

서비스를 제공하는 많은 영리 및 비영리 기관들에게 서비스 제공자와 수혜자 간의 관계는 해당 기관에 대한 인식으로도 이어지기 때문에 중요성을 가진다. 이러한 관계를 통해 수혜자에게 인식되는 혜택을 관계 혜택이라고 하는데, 본 연구에서는 공공도서관 이용자가 관계 혜택을 인식하는지, 관계 혜택 인식이 도서관 신뢰 및 도서관 인식에 영향을 미치는지 설문조사를 통해 파악하고자 한다. 그 결과 공공도서관 이용자들은 관계 혜택에 대해 인식하고 있었고, 관계 혜택은 도서관 신뢰와 도서관 인식에 유의한 영향을 미치고 있었다. 본 연구는 도서관 사서와 이용자 간의 관계에 대해 알아보고자 했다는 점에서 의미를 찾을 수 있으며, 앞으로 이용자들이 사서와의 관계 형성을 통해 도서관에 대한 긍정적인 인식을 가지는데 기여할 것으로 기대한다.

keywords
relational benefit, library trust, librarian trust, library perception, library satisfaction, 관계 혜택, 도서관 신뢰, 사서 신뢰, 도서관 인식, 도서관 만족도

Abstract

Many for-profit and not-for-profit organizations’ service provider can affect customers’ perceptions of the organization based on the relationship between the customers and the organizations. This study aims to identify the relational benefits in libraries, and analyze the relationship between relational benefits and library trust and perception using a questionnaire. As a result, public library customers realize relational benefits with librarians. And these relational benefits affect library trust and perception. This study is meaningful in that it focuses on the relationships in libraries for the first time, which can contribute to the positive perceptions of customer-librarian relations.

keywords
relational benefit, library trust, librarian trust, library perception, library satisfaction, 관계 혜택, 도서관 신뢰, 사서 신뢰, 도서관 인식, 도서관 만족도

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