바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

이용자들의 쇼핑 검색 행태 분석: 팝슈즈 로그 분석을 중심으로

Information Seeking Behavior of Shopping Site Users: A Log Analysis of Popshoes, a Korean Shopping Search Engine

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2015, v.32 no.4, pp.289-305
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.4.289
박소연 (덕성여자대학교)
조기훈 (NHN Entertainment)
최기린 (NHN Entertainment)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 국내 쇼핑 검색 사이트인 팝슈즈 이용자들의 정보 검색 행태를 조사, 분석하였다. 이를 위하여 팝슈즈에서 2015년 1월부터 3월까지 3개월 동안 생성된 검색 로그를 수집, 분석하였다. 연구 결과, 팝슈즈 이용자들의 검색 행태는 매우 단순하고 수동적인 것으로 나타났다. 이용자들이 정보 접근 시, 질의를 직접 입력하여 검색하는 경우보다 사이트에 구축되어 있는 디렉토리를 브라우징하는 경우가 더 많은 것으로 나타났다. 반면, 제품 정보 클릭이나 제품 주문과 같은 주요 의사 결정에 있어서는 브라우징보다 질의의 역할이 더 큰 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 향후 쇼핑 검색 서비스의 개선에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract

This study aims to investigate information seeking behavior of Popshoes users. Transaction logs of Popshoes, a major Korean shopping search engine, were analyzed. These transaction logs were collected over 3 months period, from January 1 to March 31, 2015. The results of this study show that Popshoes users behave in a simple and passive way. In the total sessions, more users chose to browse a directory than typing and submitting a query. However, queries played a more crucial role in important decision makings such as search results clicks and product purchases than directory browsing. The results of this study can be implemented to the effective development of shopping search engines.

참고문헌

1

남길임. (2005). 온라인 사전의 로그 파일(log file) 분석을 통한 사전 검색 양상 연구. 한국사전학, 6, 87-104.

2

박소연. (2002). 로그 분석을 통한 이용자의 웹 문서 검색 형태에 관한 연구. 정보관리학회지, 19(3), 111-122.

3

박소연. (2005). 클릭 로그에 근거한 네이버 검색 질의의 형태 및 주제 분석. 한국문헌정보학회지, 39(1), 265-278.

4

박종석. (2003). 밀착도 및 관성의 상호관계가 온라인 구매에 미치는 영향: 쇼핑몰을 중심으로. 마케팅연구, 18(2), 69-93.

5

이동일. (2013). 개인검색기반 키워드광고 구매전환모형 개발. 한국경영과학회지, 38(1), 123-138. http://dx.doi.org/10.7737/JKORMS.2013.38.1.123.

6

이성숙. (2012). 트랜잭션 로그 분석을 통한 웹기반 온라인목록의 검색행태 추이 분석. 한국비블리아학회지, 23(2), 209-233.

7

이수상. (2009). 디지털 도서관 이용자의 검색행태 연구 - 검색 로그 데이터의 네트워크 분석을 중심으로 -. 한국도서관·정보학회지, 40(4), 139-158.

8

이준호. (2003). 질의 로그 분석을 통한 네이버 이용자의 검색 형태 연구. 정보관리학회지, 20(2), 27-42.

9

조경원. (2005). 웹로그 분석을 통한 의약품 정보 검색 주제별 이용 패턴에 관한 연구 (269-274). 한국콘텐츠학회 2005 추계 종합학술대회 논문집.

10

통계청. (2015). 온라인 쇼핑 동향. http://kosis.kr.

11

한국정보통신기술협회. (2015). IT 용어 사전. http://terms.naver.com.

12

Cacheda, F.. (2001). Experiences retrieving information in the World Wide Web (72-79). Proceedings of the 6th IEEE Symposium on Computers and Communications. IEEE.

13

Hye-Jung Han. (2014). Using Transaction Logs to Better Understand User Search Session Patterns in an Image-based Digital Library. 한국비블리아학회지, 25(1), 19-37. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.1.019.

14

Jansen, B. J.. (2006). Search log analysis: What is it; What’s been done; How to do it. Library and Information Science Research, 28(3), 407-432.

15

Jansen, B. J.. (2005). An analysis of Web searching by European AlltheWeb.com users. Information Processing and Management, 41(2), 361-381.

16

Jansen, B. J.. (2007). Web searcher interaction with the Dogpile.com metasearch engine. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(5), 744-755.

17

Jansen, B. J.. (2000). Real life, real users, and real needs: A study and analysis of user queries on the web. Information Processing and Management, 36(2), 207-227.

18

Koshman, S.. (2006). Web searching on the Vivisimo search engine. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(14), 1875-1887.

19

이지연. (2006). 질의로그 데이터에 기반한 특허 및 상표검색에 관한 연구. 정보관리학회지, 23(2), 61-79.

20

Park, S.. (2009). Analysis of characteristics and trends of Web queries submitted to NAVER, a major Korean search engine. Library and Information Science Research, 31(2), 126-133.

21

Reng, Y.. (2015). Analyzing Web behavior in indoor retail spaces. Journal of the American Society for Information Science and Technology, , -. http://dx.doi.org/10.1002/asi.23587.

22

Silverstein, C.. (1999). Analysis of a very large Web search engine query log. SIGIR Forum, 33(1), 6-12.

23

Spink, A.. (2008). Trends in searching for commerce related information on Web search engines. Journal of Electronic Commerce Research, 9(2), 154-161.

24

Spink, A.. (2002). From e-sex to e-commerce: Web search changes. IEEE Computer Society, 35(3), 133-135.

25

Spink, A.. (2001). Searching the Web: The public and their queries. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52(3), 226-234.

26

Uetsuji, K.. (2015). User intent estimation from access logs with topic model. Procedia Computer science, 60, 141-149.

정보관리학회지