바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

정보제약 상황에서 시민의 알 권리를 위한 팝업도서관 모델에 관한 연구

A Study on the Pop-Up Library Model for the Citizen's Right to Know in Information-Constrained Situations

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2015, v.32 no.1, pp.205-225
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.1.205
신지은 (동덕여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
배경재 (동덕여자대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 최근 도서관의 아웃리치서비스의 일환으로 전개되고 있는 팝업도서관 모델의 운영방안을 제안하고자 하였다. 특히 국가적 재난 및 대규모 행사 등의 사회적 이슈 현장에 도서관이 팝업도서관을 설치하여 정확하고 다양한 정보를 제공함으로써 시민의 알 권리를 충족시켜줄 수 있는 방안에 초점을 맞추었다. 연구를 위해 시민 대상의 설문조사와 세월호 여객선 침몰 사고 자원봉사자 및 2013년 부산국제영화제 참가자와의 심층 인터뷰를 진행하였다. 조사결과 정보접근성의 보장이 필요한 정보제약 상황에서 구성원간의 소통과 현장의 정보가 부족했다는 점이 문제로 지적되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 정보제약 상황에서의 팝업도서관 모델 운영방안을 제안하였다.

Abstract

The purpose of this study is to propose a management plan of the pop-up library model that is developed as part of the outreach library service recently. Especially this study focused the method for meeting the citizen’s right to know by providing various information of the pop-up library in social fields such as a national disasters. The survey and In-depth interview (a volunteer of Sewol ferry disaster and a participant of 2013 Busan International Film Festival) were done for this research. As the results of the investigation, the lack of communication and information between members in constrained situations were pointed pointed out as important problems. With these findings, this study suggested the pop-up library model management plan in information-constrained situations.

참고문헌

1

고영만. (2010). 정보문해론:한국도서관협회.

2

김영신. (2000). 이동도서관의 이용행태 연구: 대전지역의 이동도서관을 중심으로. 한국문헌정보학회지, 34(3), 5-23.

3

유일상. 국민의 알권리와 개인의 사생활권.

4

정병창. (1994). 서울시 새마을 이동도서관의 활성화 방안 연구 (173-176). 한국정보관리학회 학술대회논문집.

5

조용완. (2012). 이동도서관 서비스 기준 및 지침에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 46(3), 203-231. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.3.203.

6

최상기. (2012). 공공도서관 아웃리치서비스 확대방안 연구. 한국문헌정보학회지, 46(1), 311-339.

7

최은주. (2005). 이동도서관 이용 실태 분석 및 활성화 방안에 관한 연구. 시민인문, 13, 129-160.

8

Cummings, J.. (2009). “How can we fail?" The Texas State library's traveling libraries and bookmobiles 1916-1966. Libraries & the Cultural Record, 44(3), 299-325.

9

Pardeep, R.. (2013). Role of library and information centres in disaster management:Library Philosophy and Practice.

10

Featherstone, R. M.. (2012). The disaster information specialist: An emerging role for health librarians. Journal of Library Administration, 52(8), 731-753.

11

Wertheimer, A. B.. (2004). Japanese American community libraries in America's concentration camps, 1942-1946.

12

Willett, P.. (2011). Effective public library outreach to homeless people. Library Review, 60(8), 658-679.

정보관리학회지