바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

도서관마케팅 프로모션의 연구동향에 관한 연구

A Study on the Research Trend of Library Marketing Promotion

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2015, v.32 no.1, pp.171-204
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.1.171
김미설 (전남대학교 대학원 문헌정보학과)
장우권 (전남대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 국내 전문학술지를 통해 국내 도서관마케팅의 도입 시기부터 현재까지 관련연구의 시대적 흐름에 따른 변화와 앞으로의 연구동향을 살펴보고, 향후 도서관마케팅 관련 주제 분야의 연구에 도움이 되는 기초 자료를 제시하는 데 있다. 이를 위해 문헌정보학 분야 전문 학술지인 ‘한국문헌정보학회지’, ‘한국비블리아학회지’, ‘한국도서관․정보학회지’, ‘정보관리학회지’의 창간호부터 2013년까지 발행된 전체논문 3,951편 중 선택된 키워드로 검색하여 중복된 논문 및 도서관마케팅과 관련이 없는 논문을 제외하고 최종 선정된 359편의 논문을 대상으로 항목별 세부분석을 통해 연구결과를 도출하였다. 이 연구의 결과, 연고별 연구논문 발표 추이, 기관별 연구논문 발표추이, 저자별 연구논문 발표추이, 영역별 연구논문 발표추이, 관종별 연구논문 발표추이가 나타났다.

Abstract

The objectives of this study are to examine changes in research on library marketing promotion from its introduction to the present using domestic journals carrying research papers on library marketing, to forecast research trends in the future, and to provide basic information for supporting future studies on subjects related to library marketing. There were a total of 3,951 papers published through the journals in the area of library and information science including ‘The Journal of the Korean Society for Library and Information Science’, ‘The Journal of the Korea Biblia Society for Library and Information Science’, ‘The Journal of the Korean Library and Information Science Society’, and ‘The Journal of the Korean Society for Information Management’ from their first issues to the present. These papers were searched using selected keywords, and after redundant papers and those not related to library marketing were excluded, 359 papers were sampled for this study and analyzed from different aspects. Findings derived from this study, with regard to trends in research paper publishing by year, with regard to trends in research paper publishing by institution, with regard to trends in research paper publishing by author, with regard to trends in research paper publishing by area, and with regard to trends in research paper publishing by library type.

참고문헌

1

공정자. (2011). 문헌정보학 분야의 어린이 서비스 관련 연구경향 분석 - 1981년~2010년 석·박사 학위논문을 중심으로 -. 한국문헌정보학회지, 45(3), 303-325.

3

권은경. (1987). 도서관경영에 있어서 마아케팅의 도입에 관한 연구. 도서관학논집, 14, 99-120.

4

김길자. (1995). 우리나라 석·박사학위논문에 나타난 문헌정보학의 연구동향 분석.

5

김남석. (1974). 地域社會를 爲한 情報奉仕에 關한 一硏究: 大學圖書館을 中心으로. 도서관학논집, 1, 17-30.

6

김선호. (2011). 문헌정보학 분야의 신체장애 및 독서치료 관련 연구 동향. 사회과학연구, 22(1), 133-150.

7

김정현. (2011). 한국의 자료조직 분야 연구동향 분석 : 1970∼2010. 한국도서관·정보학회지, 42(3), 149-164.

8

김지은. (2013). 도서관 SNS 마케팅 활성화 방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 24(3), 157-180.

9

김하진. (2014). 동시출현단어 분석을 통한 국내외 정보학 학회지 연구동향 파악. 정보관리학회지, 31(1), 99-118. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.099.

10

노시평. (1999). 공공서비스 마케팅에 관한 연구. 통일연구, 4, 193-218.

11

노시평. (2004). 공공부분의 마케팅에 관한 연구. 한국거버넌스학회보, 11(2), 283-305.

12

文瓊敏. (1993). 문헌정보학 연구동향 분석에 관한 연구.

13

박상균. (1981). 地域社會 開發을 위한 圖書館의 役割 - 公共圖書館 現場을 中心으로. 한국비블리아학회지, 5, 107-132.

14

박자현. (2013). 토픽모델링을 활용한 국내 문헌정보학 연구동향 분석. 정보관리학회지, 30(1), 7-32. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.1.007.

15

배수라. (2013). 기록관리학과 문헌정보학의 연구동향 비교 분석.

16

배순자. (1991). 마케팅조사와 결합분석법을 활용한 참고봉사의 평가에 관한 연구. 도서관학, 21, 141-168.

17

서은경. (2013). Detecting Research Trends in Korean Information Science Research, 2000-2011. 정보관리학회지, 30(4), 215-239. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.4.215.

18

손정표. (2003). 한국의 문헌정보학분야 석·박사 학위논문의 연구동향 분석 : 1959~2002. 한국도서관·정보학회지, 34(4), 21-42.

19

신준성. (2011). 국내 기록관리학분야 석·박사 학위논문의 연구동향 분석 : 2001~2010.

20

오세훈. (2005). 우리나라 문헌정보학 학술지 논문과 인용문헌 분석을 통한 연구동향 연구.

21

유사라. (2010). 메타데이터 주제 국내 연구동향 분석. 한국문헌정보학회지, 44(2), 405-426.

22

윤희윤. (2011). 한국 도서관경영 연구의 성과와 한계. 한국도서관·정보학회지, 42(3), 25-44.

23

이란주. (2000). 문헌정보학 연구방향에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 11(2), 141-156.

24

이용재. (2007). 전문도서관 마케팅 경영전략. 한국도서관·정보학회지, 38(3), 335-351.

25

이우정. (2007). 공공도서관의 마케팅전략 (131-144). 한국도서관․정보학회, 하계학술발표대회.

26

이진영. (1996). 미래의 공공도서관과 마케팅전략. 정보관리학회지, 24, 187-203.

27

이치주. (2002). 현장중심의 문헌정보학분야 잡지를 통한 문헌정보학분야의 연구동향 분석. 정보관리학회지, 19(3), 8-160.

28

임지룡. (2011). 국어 어휘범주의 기본층위 탐색 및 의미특성 연구. 담화와 인지, 18(1), 153-182.

29

정익준. (1999). 비영리조직 마케팅:영풍문고.

30

조근영. (2012). 독서치료분야의 연구동향에 관한 연구 : 2000년∼2010년 중심으로.

31

채서일. (2005). 마케팅:B&Mbooks.

32

최희곤. (1999). 문헌정보학분야 연구동향 분석. 정보관리학회지, 33, 137-165.

33

한국도서관협회. 한국도서관연감.

34

한국마케팅학회. (2002). 한국마케팅학회의 마케팅 정의. 마케팅연구, 17(2), 5-6.

35

한국인터넷진흥원. (2013). 인터넷이용실태조사 요약보고서. 미래창조과학부.

36

한복희. (1992). 이용자 연구에 관한 연구동향 분석. 도서관학, 23, 107-125.

37

한복희. (2007). 청소년을 위한 독서치료 프로그램 연구. 한국문헌정보학회지, 41(4), 201-215.

38

황금숙. (2005). 외국 독서치료 연구동향 분석 연구. 한국문헌정보학회지, 39(2), 305-320.

40

Chapman, D.. (1998). New public sector marketing:Pitman Publishing.

41

Christy, R.. (1996). Managing the new public services:Macmillan.

42

Farnham. (1996). Managing the new public service:Macmilan Press LTD.

43

Gene, Norman O.. (1989). Marketing libraries and information services: An annotated guide to the literature. RSR, 17(1), 69-80.

44

Gill, Philip. (2002). 공공도서관 서비스 개발을 위한 IFLA/UNESCO 가이드라인:한국도서관협회.

45

Gore, Sally A.. (2009). Trends in health sciences library and information science research: An analysis of research publications in the Bulletin of the Medical Library Association and Journal of the Medical Library Association from 1991 to 2007. Journal of the Medical Library Association, 97(3), 203-211.

46

Gubbin, B.. (2011). IFLA 공공도서관 서비스 가이드라인:한국도서관협회.

47

Kotkler, P.. (1996). Strategic marketing for nonprofit organization:Prentice Hall.

48

Kotler, Philip. (2005). 필립 코틀러 마케팅을 말하다:비즈니스북스.

49

Moahi, Kgomotso H.. (2008). Library and information science research in Botswana: An analysis of trends and patterns. African Journal of Library, Archives & Information Science, 18(1), 13-26.

50

Rana, Reshma. (2011). Research trends in library and information Science in India with a focus on Panjab University. Chandigarh. International Information and Library Review, 43, 23-42.

51

Siess, Judith A.. (2005). The Visible Librarian:이채.

52

Singh, Shashi Prabha. (2014). Doctoral research in library and information science in India: Trends and issues. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 34(2), 170-180.

53

Titman, L.. (1995). Marketing in the new public sector:Pitman Publishing.

정보관리학회지