바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

대학도서관 공간구성 변화 및 평가방안 연구

A Study of the Changes in University Library Space and their Assessment Strategies

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2014, v.31 no.4, pp.229-248
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.4.229
장윤금 (숙명여자대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

대학도서관은 급변하는 정보통신기술과 대학환경에 대응하기 위해 그동안 도서관의 신축 및 리노베이션을 통한 공간구성의 변화를 시도해왔다. 이러한 변화는 대학도서관의 전통적 기능인 자료 보존 및 제공 그리고 대학교 구성원의 학습에 필요한 공간과 서비스를 제공하는 지원자(supporter)의 기능을 넘어서, 공간구성의 변화를 통해 학습과 연구를 지속할 수 있게 하는 조력자(facilitator)의 기능으로의 전환에 대한 필요성이 반영된 것으로 해석될 수 있다. 하지만 대학도서관 공간 기능의 변화와는 달리 이에 대한 평가는 여전히 리노베이션이나 신축 전후의 도서관 이용자의 만족도 혹은 도서관 이용의 변화에 국한되고 있어서, 대학의 비전과 목표를 반영한 도서관의 학습커먼즈(learning commons)로서의 기능을 평가하는 측정도구 개발의 필요성이 대두되고 있다. 이에 본 연구는 대학도서관 공간구성에 대한 변천과정을 분석하고 이에 대한 평가와 관련된 연구조사를 통해 대학도서관의 공간구성에 대한 효과성을 평가하는 도구의 개발과 미래의 공간구성 및 평가 전략을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다.

Abstract

University libraries have been attempting to reorganize their space through new building construction and remodeling to cope with the rapid changes in information and communication technologies and university environment. These changes seem to reflect the need for the shift of the university library functions toward the facilitator role of enabling continuous learning and research through space reorganization beyond the traditional supporter role of preserving and supplying library materials and providing learning space and services to university members. Despite all these changes of university library space functions, however, their assessment has been still limited to the library users’ satisfaction and usage changes before and after library building renovation or new construction, calling for the need to develop proper measurement tools for evaluating the library functions as learning commons that reflect university vision and goals. Therefore, this study intends to analyze the trend of space reorganization practices in university libraries and the studies of evaluating its effect, in order to develop tools to evaluate the effectiveness of space reorganization and to provide basic data for future space reorganization and assessment strategies.

참고문헌

1

고영만. (2014). 이용자의 이용행태 및 혜택에 대한 인식이 대학도서관 서비스의 가치 평가에 미치는 영향. 한국문헌정보학회지, 48(1), 329-343. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.1.329.

2

김기영. (2014). 대학도서관평가 표준지표 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 48(3), 303-334. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.3.303.

3

남영준. (2009). 대학도서관 리모델링 전․후의 공간구성에 관한 이용자 만족도 조사 연구 - C대학교 중앙도서관을 중심으로 -. 한국비블리아학회지, 20(4), 205-222.

4

심원식. (2013). LibQUAL+를 활용한 국내 대학도서관 서비스 품질 측정 사례 조사. 정보관리학회지, 30(2), 245-268. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.245.

5

유재옥. (2012). 대학도서관 리모델링 프로젝트에 관한 소고 - 덕성여자대학도서관을 중심으로 -. 한국비블리아학회지, 23(4), 415-436.

6

이용재. (2012). 대학도서관 공간 구성 연구 - P대학교 도서관을 중심으로 -. 한국비블리아학회지, 23(2), 133-150.

7

전명숙. (2003). 21세기의 도서관,정보센터 건축에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 37(2), 291-301.

8

정재영. (2012). 대학도서관 공간활용 방안 연구. 한국도서관·정보학회지, 43(3), 333-352.

9

주정준. (2007). 대학도서관 리모델링 전ㆍ후의 공간구성변화에 관한 연구. 대한건축학회논문집 계획계, 23(7), 107-116.

10

최재황. (2012). 전국 공공도서관의 운영평가 분석에 관한 연구 - 2011년도 운영평가 결과를 중심으로 -. 한국도서관·정보학회지, 43(1), 173-200.

11

한국교육학술정보원. (2013). 2013 대학도서관 통계분석 자료집.

12

교육관련기관 정보공개에 관한 특례법. http://www.rinfo.kr/stat/statlnfo.do?sub=01&OWASP.

13

한국도서관협회. (1961). 한국도서관 연감:한국도서관협회.

14

Appleton, L.. (2011). Developing learning landscapes : academic libraries driving organisational change. Reference Services Review, 39(3), 343-361.

15

Bailin, K.. (2011). Changes in academic library space : A case study at the University of New South Wales. Australian Academic & Research Libraries, 42(4), 342-359.

16

Bennett, S.. (2009). Libraries and learning : A history of paradigm change. Libraries and the Academy, 9(2), 181-197.

17

Bryant, J.. (2009). Academic libraries and social and learning space : A case study of Loughborough University library, UK. Journal of Librarianship and Information Science, 41(1), 7-18.

18

Bryant, J.. (2009). What are students doing in our library? Ethnography as a method of exploring library user behaviour. Library and Information Research, 33(103), 3-9.

19

Cottrell, J. R.. What are we doing here, anyway?: Trying academic library goals to institutional mission.

20

Crumpton, M.. (2009). Using evidence for library space planning (51-64). Proceedings of the 2008 Library Assessment Conference. Building effective, sustainable, practical assessment.

21

DeClercq, C. P.. (2014). Moving beyond seating-centered learning environments:Opportunities and challenges identified in a POE of a compus library. Journal of Academic Librarianship, , -.

22

Harrpo, D.. (2013). A study exploring learners’ informal learning space behaviors, attitudes, and preferences. New Review of Academic Librarianship, 19, 58-77.

23

Hobbs, K.. (2010). User driven design : Using ethnographic techniques to plan student study space. Technical Services Quarterly, 27, 347-363.

24

Hunter, J.. (2014). Learning over tea! Studying in informal learning spaces. New Library World, 115(1/2), 34-50.

25

Lippincott, J. K.. space assessment: Focusing on learning.

26

Matthews, K.. (2011). Social learning spaces and student engagement. Higher Education Research & Development, 30(2), 105-120.

27

Montgomery, S. E.. (2014). Library space assessment : User learning behaviors in the library. The Journal of Academic Librarianship, 20, 70-75.

28

Montgomery, S. E.. (2011). Quantitative vs. Qualitative: Do different research methods give us consistent information about our users and their library space needs?. Library and Information Research, 35(11), 73-86.

29

Nitecki, D. A.. (2011). Space assessment as a venue for defining the academic library. The Library Quarterly, 81(1), 27-59.

30

Oakleaf, M.. (2011). Are they learning? Are we? Learning outcomes and the academic. library. Library Quarterly, 81(1), 61-82.

31

Oakleaf, M.. (2010). The value of academic libraries: A comprehensive research review and report. Association of College and Research Libraries.

32

Webb, K. M.. (2008). Measuring library space use and preferences : Charting a path toward increased engagement. Libraries and the Academy, 8(4), 407-422.

정보관리학회지