바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

간호학과 학생들의 전자형태 문서이용 및 문서읽기행태에 대한 분석

Analyzing Undergraduate Nursing Students' Electronic Document Use and Document Reading Behavior

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2014, v.31 no.3, pp.271-291
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.3.271
나경식 (건국대학교)
이지수 (숙명여자대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 간호학과 학생들의 전자형태 문서의 이용 및 문서읽기 행태를 분석하기 위해 이들의 행태에서 나타나는 요소들에 대해 종합적으로 분석해 보고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 간호학과 학생을 중심으로 지난 한 학기동안 학생들이 경험한 읽기행태를 조사하여 문서형태선호도와 요소 등을 다각적으로 분석하였다. 총 509명의 응답에 기초하여 분석한 결과, 간호학과 학생들은 일반적으로 전자형태문서에 대한 선호도가 높은 것으로 나타났으며, 소장하고 싶은 문서형태 또한 전자형태문서라고 응답하였다. 응답자 중, 약 94% 이상이 필요한 정보를 찾기 위해 30분 이상을 소요하고 있다고 나타났으며, 접근경로는 ‘네이버’ 검색엔진을 가장 많이 사용하는 것으로 응답하였다. 또한 주로 찾는 정보의 주제는 수업관련 정보가 가장 많았으며, 정보의 접근 장소로는 집에서 주로 정보를 찾고 이용하는 것으로 나타났다. 특히, 응답자들의 이동 중에 나타나는 문서선호도는 전자형태에 대한 선호도가 높게 나타났으며, 이동의 간편성과 접근의 용이성이 가장 높은 이유로 드러났다. 본 연구의 결과는 간호학과 학생들의 문서읽기행태를 분석하여 인쇄형태와 전자형태 문서의 읽기행태에 대한 이해를 증진시키고 향후 간호학 분야에서의 의학도서관 디지털정보이용의 서비스 설계 및 도구를 개발 또는 보완하기 위한 자료와, 더 나아가, 디지털 도서관 이용자 서비스 개선 방안을 모색하는 데 자료를 제시하고자 한다.

Abstract

The purpose of this study is to analyze undergraduate nursing students' electronic document use and reading behavior. To do this, a survey questionnaire was collected from 509 respondents who experienced reading behavior for the last semester. The results of this study show that nursing students’ preference of electronic documents is higher than that of printed documents in general. They also prefer electronic documents to printed documents when they want to keep documents. Of respondents, about 94% or higher spent 30mins or more to find information and the main source to find information is ‘Naver’ search engine as the highest information source, and the place to access information is ’Home’ as their highest information access location. In particular, the preference of the document ‘on the move’ is electronic documents and the main reason includes convenience and easiness to access and move the documents. The findings of this study expect to facilitate the understanding of undergraduate nursing students electronic document use and reading behavior so that it can be used to design and develop medical digital library services and tools more effectively and efficiently in medical area in the future. Furthermore, it expects to provide useful data in promoting user services in digital library in a whole.

참고문헌

1

남태우. (2003). 대학도서관 전자책 서비스에 관한 연구. Journal of Information Science Theory and Practice, 34(2), 25-53.

2

박연희. (2004). 해외전자책(e-book)컨소시엄 도입 및 공동활용 현황 분석. 도서관, 59(1), 65-82.

3

성동규. (2005). 전자책 이용활성화를 위한 이용행태 조사연구―수용자 의견 조사를 중심으로. 한국출판학연구, (49), 93-119.

4

장선화. (2004). 전자책 활용에 영향을 미치는 요인 연구.

5

정은경. (2012). 멀티미디어 정보요구와 검색행태에 관한 탐색적 연구. 한국문헌정보학회지, 46(3), 251-270. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.3.251.

6

조화순. (2010). 의학도서관 이용자의 전자저널 이용행태 분석. 의학정보관리, 37(1/2), 1-13.

7

(2014). 정보통신망 이용촉진 및 정보보호 등에 관한 법률. http://www.law.go.kr/.

8

Christianson, M.. (2005). Electronic or print books: Which are used? Library Collections. Acquisitions, & Technical Services, 29(1), 71-81.

9

Christianson, M.. (2005). Patterns of use of electronic books. Library Collections, Acquisitions, &Technical Services, 29(4), 351-363.

10

Cogdill, K.. (1997). First-year medical students’ information needs and resource selection : responses to a clinical scenario. Bulletin of Medical Library Association, 85(1), 51-54.

11

Cox, J.. (2004). E-Books: Challenges and opportunities. D-Lib Magazine, (10910), -.

12

Daft, R. L.. (1984). Research in Organizational Behavior 6:JAI Press.

13

Hernon, p.. (2007). E-book use by students : Undergraduates in economics, literature, and nursing. The Journal of Academic Librarianship, 33(1), 3-13.

14

King, D. W.. (2009). Scholarly journal information seeking and reading patterns of faculty at five U.S. universities. Learned Publishing, 22(2), -.

15

Liu, Z.. (2006). Print vs. electronic resources: A study of user perceptions, preferences and use. Information Processing & Management, 42(2), 583-592.

16

McClanahan, K.. (2010). Embracing change : Perceptions of e-journals by university faculty members. Learned Publishing, 23(3), 44-57.

17

Nicholas, D.. (2008). Viewing and reading behaviour in a virtual environment: The full-text download and what can be read into it:School of Information Sciences Publications and Other Works.

18

Tenopir, C.. (2008). Online systems for information access and retrieval. Library Trends, 56(4), 816-829.

19

Tenopir, C.. (2005). Relying on electronic journals : Reading patterns of astronomers. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56(8), 786-802.

20

Tenopir, C.. (2007). Journal reading patterns and preferences of pediatricians. Journal of the Medical Library Association, 95(1), 56-63.

21

Tenopir, C.. (2009). Variations in article seeking and reading patterns of academics : What makes a difference?. Library & Information Science Research, 31(3), 5-32.

22

Tenopir, C.. (2011). Journal article growth and reading patterns. New Review of Information Networking, 16(1), 4-22.

23

Tenopir, C.. (2012). The value of scholarly reading in the life sciences. Ideas in Ecology and Evolution, 5(2), -.

24

Tenopir, C.. (2013). Social media and reading. Online Information Review, 37(2), -.

25

Tenopir, C.. (2008). Academic users' interaction with ScienceDirect in search tasks : Affective and cognitive behaviors. Information Processing & Management, 44(1), 105-121.

정보관리학회지