바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

소셜 러닝 커뮤니티에서 학습자의 지식소싱 행위가 지식활용 성과에 미치는 영향

A Study on the Effects of Learners' Knowledge Sourcing Behavior on the Knowledge Utilization Outcomes in Social Learning Community

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2014, v.31 no.2, pp.173-188
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.2.173
한상우 (성균관대학교 정보관리연구소)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 다양한 지식이 축적되고 공유되며 구성원 간의 관계와 상호작용을 바탕으로 지식이 생산되고 활용되는 공간인 소셜 러닝 커뮤니티에서 학습자의 지식소싱 행위가 지식활용 성과에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 한 대학의 사회과학분야 전공수업에 참여한 55명의 학습자들을 대상으로 소셜 러닝 커뮤니티를 구성하고 한 학기의 소셜 러닝 완료 후 설문조사를 통해 자료를 수집하였으며, 다중회귀분석을 사용하여 지식소싱 행위와 지식활용 성과의 영향관계를 규명하였다. 연구 결과, 양자 지식소싱과 문서 지식소싱은 지식재이용과 지식응용에 영향을 미치며, 그룹 지식소싱은 지식응용과 지식혁신에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 소셜 러닝 커뮤니티에서 지식의 이용 목적에 따라 효율적인 지식소싱 행위를 선택하는데 유용할 것으로 기대된다.

keywords
social learning, online community, knowledge sourcing, knowledge utilization outcomes, 소셜 러닝, 온라인 커뮤니티, 지식소싱, 지식활용 성과

Abstract

This research aims to analyze empirically the effects of learners’ knowledge sourcing behavior on the knowledge utilization outcomes in a social learning community. This kind of virtual community is of service to users who not only produce but also share a variety of valuable knowledge which is created based on relationships and interactions among learners. In order to conduct the study, a group of learners was made of 55 undergraduate students who were majoring in social science. The data was collected by online survey at the end of the term and multiple regression methods have been used for empirical analysis. The study shows that dyadic knowledge sourcing and published knowledge sourcing both have significant effects on knowledge reuse and knowledge adaptation. In addition, knowledge adaptation and knowledge innovation were affected by group knowledge sourcing. The research results help to select appropriate knowledge sourcing behavior depending on one’s purpose of knowledge use.

keywords
social learning, online community, knowledge sourcing, knowledge utilization outcomes, 소셜 러닝, 온라인 커뮤니티, 지식소싱, 지식활용 성과

참고문헌

1.

김준환. (2012). 소셜러닝 참여의도에 영향을 미치는 변인 탐색. e-비즈니스연구, 13(2), 23-47.

2.

박상철. (2011). 가상 커뮤니티에서의 지식소싱행동에 대한 이해. 지식경영연구, 12(2), 35-55.

3.

박성재. (2013). 협력학습에 대한 학생들의 인식과 효과적인 협력 학습을 위한 위키의 활용. 한국문헌정보학회지, 47(1), 399-417. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.1.399.

4.

윤영민. (2011). Dialogue : 소셜미디어와 집단지성:한양대학교 출판부.

5.

장일수. (2011). 소셜 미디어를 활용한 소셜 러닝 체제 연구. 2011년도 동계학술대회, 2(1), 225-232.

6.

정영숙. (2009). 위키 환경을 활용한 학습자의 협력학습 기반 그룹 프로젝트 활동 분석: 구글 사이트 활용 사례를 중심으로. 정보관리학회지, 26(3), 239-259.

7.

조윤경. (2011). 페이스북 기반 소셜러닝(Social Learning) 학습환경 설계.

8.

차진여. (2011). 소셜 미디어(Social media)를 활용한 대학 수업 사례연구 : 트위터, 유투브, 위키를 중심으로.

9.

한국정보화진흥원. (2011). 미래 사회의 新 학습모델, 소셜 러닝의 부상. IT & Future Strategy, 4, -.

10.

Bingham, T.. (2010). 소셜러닝:크레듀.

11.

Binz-Scharf, M. C.. (2006). Searching for answers: Knowledge sourcing strategies (-). Paper prepared for presentation at the Annual Meeting of the Academy of Management.

12.

Borgatti, S. P.. (2003). A relational view of information seeking and learning in social networks. Management Science, 49(4), 432-445.

13.

Couros, A.. (2009). Open, connected, social-implications for educational design. Campus-Wide Information Systems, 26(3), 232-239.

14.

Doran, P. R.. (2011). Social network analysis as a method for analyzing interaction in collaborative online learning environments. Systemics. Cybernetics and Informatics, 9(7), 10-16.

15.

Emelo, R.. (2010). Increasing productivity with social learning. Industrial and Commercial Training, 42(4), 203-210.

16.

Gray, P.. (2004). Knowledge sourcing effectiveness. Management Science, 50(6), 821-834.

17.

Gray, P.. (2006). Knowledge sourcing methods. Information & Management, 43(2), 142-156.

18.

Greenhow, C.. (2011). Online social networks and learning. On the Horizon, 19(1), 4-12.

19.

Greenhow, C.. (2009). Old communication, new literacies : social network sites as social learning resources. Journal of Computer-mediated Communication, 14(4), 1130-1161.

20.

Haseman, W. D.. (2005). Implementation of a group decision support system utilizing collective memory. Information & Management, 42(4), 591-605.

21.

Hsu, M.. (2007). Knowledge sharing behavior in virtual communities : The relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations. International Journal of Human-Computer Studies, 65(2), 153-169.

22.

Kaplan, A. M.. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.

23.

Menon, T.. (2003). Valuing internal vs. external knowledge : Explaining the preference for outsiders. Management Science, 49(4), 497-513.

24.

Reed, M. S.. (2010). What is social learning?. Ecology and Society, 15(4), 1-10.

25.

Staats, B. R.. (2010). Performance tradeoffs in team knowledge sourcing. http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/11-031.pdf.

26.

Tseng, F. C.. (2011). A social cognitive framework of knowledge contribution in the online community (-). Paper presented at the IEEE International Conference on Fuzzy Systems.

27.

Williams, C.. (2007). Transfer in context : replication and adaptation in knowledge transfer relationships. Strategic Management Journal, 28(9), 867-889.

정보관리학회지