바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

An Analysis of College Students' Life Satisfaction and Internet Information Activities based on their Personality Types

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2014, v.31 no.1, pp.299-317
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.299



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The objective of this study is to analyse the college students’ Internet information activities and life satisfaction with their personality types. For this study, data were collected using self-designed questionnaire which included the items of college students’ demographic information, MBTI personality types, and their information activities of the Internet. Total of 480 data were collected and 102 valid data were analysed with the multiple regression using SPSS version 18.0. It was found that extraversion, sensing, thinking, and feeling types of college students were tend to show the higher of their life satisfaction through the online game; introversion, sensing, intuition, thinking, and feeling types of college students were tend to show the lower of their life satisfaction through the internet retrieval; and extraversion, intuition, and feeling types of college students were tend to show the lower of their life satisfaction through the smart-phone messenger use.

keywords
대학생, 인터넷 정보활동, MBTI, 성격 유형, 삶의 만족도, College Students, Internet Information Activities, MBTI (Mayers-Briggs Type Indicator), Personality, Life Satisfaction

Reference

1.

강월석. (2013). 스마트폰 정보 활용과 이용성과가 노인의 삶의 만족도에 미치는 영향. 한국노년학, 33(1), 199-214.

2.

곽진민. (1997). 電子的 共同體가 對顧客 관계에 미치는 영향에 관한 연구.

3.

김용근. (2007). WWW 검색을 위한 정보활동 모델 연구. 기초조형학연구, 8(4), 185-195.

4.

김인숙. (2004). 매체 유형에 따른 정보생산자와 정보이용자 상호인식에 관한 연구: 경성매체와 연성매체 비교를 중심으로. 커뮤니케이션학 연구, 12(5), 73-102.

5.

김희섭. (2004). Web OPAC 이용패턴과 MBTI 성격유형의 상관관계. 한국도서관·정보학회지, 35(4), 229-250.

6.

문용. (2002). 직장인의 성격유형과 생활만족도간의 인과관계. 생활체육연구소논문집, 2, 29-46.

7.

박성복. (2012). 노인의 삶의 만족도의 주관적 영향요인. 한국행정논집, 24(4), 983-1010.

8.

박영숙. (2012). 유엔미래보고서 2030:교보문고.

9.

박정현. (2002). 가상공동체에서의 소비자 정보활동과 소비자만족 연구 -인터넷 동호회를 중심으로-. 한국가정관리학회지, 20(1), 139-149.

10.

박재필. (2013). Cross-Border e-Commerce, 실크로드인가 신기루인가?. Trade Focus, 12(40), -.

11.

조성환. (2002). 성격 : MBTI와 Jung의 심리학:한림미디어.

12.

지봉구. (2009). 정보유형에 따른 여행수지의 변동성: 여행수입과 여행지출을 중심으로. 관광연구, 24(1), 37-56.

13.

유양근. (2009). 지식정보사회의 이해와 정보활용 방법:한국학술정보(주).

14.

이광석. (2011). 정보속으로 : 정보화에세이 : 스마트 시대의 프로슈머와 옴니슈머. 지역정보화, 68, 32-35.

15.

이두이. (2008). 전문대학도서관 사서의 성격유형과 직무만족도에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 39(3), 119-137.

16.

이병기. (2006). 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 37(2), 25-46.

17.

한대문. (2006). e-러닝 사이트 이용자 특성 분석: 대학생을 중심으로 (18-23). 한국경영정보학회 학술대회논문집.

18.

한국인터넷진흥원. (2013). 2013년 인터넷이용실태조사 요약보고서. 한국인터넷진흥원.

19.

Argyle, M.. (1991). Subjective well-being: An Interdisciplinary perspective:Pergamon Press.

20.

Bruce, H.. (1998). User satisfaction with information seeking on the Internet. Journal of the American Society for Information Science, 49(6), 541-556.

21.

Diener, E.. (1994). Assessing subjective well-being : Progress and opportunities. Social Indicators Research, 31(2), 103-157.

22.

Dinet, J.. (2012). Information search activity : An overview. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 62(2), 49-62.

23.

Havighurst, R. J.. (1953). Older people:Longmans.

24.

Jung, C. G.. (1976). Psychological types:Princeton University Press.

25.

Markoff, J.. (2006). Entrepreneurs see a web guided by common sense. http://www.nytimes.com/2006/11/12/business/12web.html?_r=1&oref=slogin.

26.

Myers, I. B.. (1995). MBTI 개발과 활용: Theory, psychometrics application:한국심리검사연구소.

27.

O’reilly T.. (2005). Design patterns and business models for the next generation of software. http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html.

28.

Park, Young-sook. (2012). UN future report:Kyobobook.

29.

Phares, E. J.. (1997). Introduction to personality:Longman.

30.

Rheingold, H.. (1993). The virtual community : Homesteading on the electronic frontier. Reading:Addison-Wesley.

31.

Roush, W.. (2006). What comes after Web 2.0?. http://www.technologyreview.com/news/406937/what-comes-after-web-20.

Journal of the Korean Society for Information Management