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내용분석을 통한 대학도서관 디지털 참고정보서비스(전자게시판) 활성화에 관한 연구

A Study on the Digital Reference Service using Electronic Bulletin Boards in Academic Libraries through Content Analysis

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2013, v.30 no.4, pp.175-193
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.4.175
박희진 (한성대학교)
박성재 (한성대학교)
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초록

본 연구는 국내 대학도서관의 디지털참고정보서비스 현황을 분석하고 전자게시판을 중심으로 그 이용행태를 분석하여 향후 디지털 참고정보서비스 활성화를 위한 방법을 제언하고자 하였다. 205개 대학도서관 웹사이트를 분석하여 디지털참고정보서비스의 개괄적인 현황을 파악하고, 봉사대상 인구수와 도서관 웹 사이트 접속건수, 참고정보서비스 제공건수를 기준으로 선정된 4개의 대학에 실제 접수된 디지털 참고정보서비스의 질의유형, 답변의 구성형식, 정확성, 응답기간 등을 분석하였다. 본 연구의 결과가 대학도서관 디지털 참고정보서비스가 당면하고 있는 현실적 문제점을 파악하고, 이를 개선하기 위한 해결책으로 실제적인 지침과 모형개발의 기초자료로 활용되기를 기대한다.

keywords
digital reference services, online references, electronic bulletin, Ask a Librarian, reference questions, content analysis, 디지털 참고정보서비스, 온라인 참고정보서비스, 전자게시판, 사서에게 물어보세오, 참고질의, 내용분석

Abstract

This study aims to investigate the current state of digital reference services using electronic bulletin boards in Korean academic libraries and to suggest improvements. Through the examination of 205 academic library websites, 56 libraries were identified to use electronic bulletin for digital references. The digital reference service questions and responses from four libraries were further analyzed: the types of reference question, the structure and accuracy of answers, and digital reference completion time. The implications of this study for future research and practice lie in its provision of a systematic way to design practical guidelines for virtual reference services.

keywords
digital reference services, online references, electronic bulletin, Ask a Librarian, reference questions, content analysis, 디지털 참고정보서비스, 온라인 참고정보서비스, 전자게시판, 사서에게 물어보세오, 참고질의, 내용분석

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