바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

넷세대 이공계 학부생과 대학원생들의 학업 및 일상생활에서의 정보이용과 정보기기 활용 비교분석

Comparative Analyses of the Uses of Information and Information Technologies in the Everyday Life of Undergraduate and Graduate Students Majoring Science and Engineering

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2013, v.30 no.2, pp.269-295
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.269
권나현 (명지대학교)
이정연 (Universitas Indonesia)
정은경 (이화여자대학교)
장길수 (은평구립도서관)
윤혜진 (이화여자대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

다양한 최신 정보기기가 학업과 여가를 위한 일상 속 정보이용에서 매우 폭넓게 사용되고 있는 최근 동향을 볼 때, 학생들의 정보기기 활용행태에 대한 이해는 정보행동연구에서 필수적이다. 본 연구에서는 차세대 과학기술발전을 담당할 주역인 과학기술전공 대학생과 대학원생들이 그들의 일상 속에서 사용하고 있는 정보기기의 유형과 사용 목적, 그리고, 최신 스마트 정보기기의 활용도와 활용 패턴 등을 조사하고자 하였다. 본 연구에서는 대학생과 대학원생의 정보기기활용 패턴을 비교하는 한편, 학업과 비학업 영역에서의 활용패턴도 함께 비교분석하였다. 연구방법으로 일상관찰기록법과 설문지법을 사용하여 국내 4개 대학에 재학 중인 총 83명의 과학기술전공 학생을 대상으로 조사하였다. 본 연구의 결과는 넷세대 과학기술전공 대학(원)생들의 스마트기기를 포함한 총체적 정보기기 활용 패턴을 그들의 일상생활을 통해 파악함으로써 차세대 과학기술자들을 위한 정보서비스 및 시스템 설계에 토대가 될 기초자료를 제공할 것으로 기대된다.

Abstract

This study purported to study the uses of information and communication technology (ICT) tools in their daily life among the undergraduate and graduate students majoring science and engineering. It also examined the purposes of the uses of the major ICT tools, the differences in their information technology uses between graduate and undergraduate students. The data were collected from 83 undergraduate and graduate students from four universities using content analysis of an observational logs and a survey questionnaire. The observational logs were collected using an instant message application available on a smart phone. Study results revealed desktop computers, laptop computers, and smart phones as the three most heavily used ICT tools among the participants and typical situations students use each of the three tools. There were also sharp distinctions between graduate and undergraduate students in their selection of the tools, and distinctions between work and non-work situations. The findings of this study can be used to redesign information services and systems for the scientists and engineers in the next generation.

참고문헌

1

권나현. (2012). 과학기술분야 R&D 전주기 연구 - 국내 생명 및 나노과학기술 연구자를 중심으로 -. 한국문헌정보학회지, 46(3), 103-131. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.3.103.

2

김수정. (2012). 소셜 미디어 환경에서 대학생들의 건강정보 요구와 추구행태에 관한 탐험적 연구. 한국비블리아학회지, 23(4), 239-260.

3

배경재. (2010). 과학기술분야 학술정보 서비스 대학 이용자의 정보요구 및 이용행태 차이 분석. 한국문헌정보학회지, 44(2), 157-176.

4

오세나. (2011). 스마트폰 이용자들의 포털 서비스 이용 현황에 관한 연구 (123-130). 제18회 한국정보관리학회 학술대회논문집.

5

오세나. (2012). 스마트폰 이용자들의 정보탐색행태에 관한 연구. 정보관리학회지, 29(1), 191-209. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.1.191.

6

윤정옥. (2004). 맥락에 따르는 정보추구 : 대학생의 과제 관련 정보탐색의 내용분석. 한국도서관·정보학회지, 35(2), 199-218.

7

이승채. (1987). 물리학자들의 학술정보 이용과 전달에 관한 조사연구. 정보관리학회지, 4(1), 124-153.

8

이정미. (2010). 대학생의 일상생활 및 선거 시기 정보원 이용 행태 비교 분석. 한국문헌정보학회지, 44(3), 117-135.

9

이준영. (2003). 국가 과학기술 연구자들의 정보이용행태 분석 (401-425). 한국기술혁신학회 학술대회 발표논문집.

10

최은주. (1997). 자연과학 및 사회과학 연구자들의 정보이용특성 분석. 정보관리학회지, 14(1), 27-45.

11

한승희. (2006). 과학기술분야 연구자의 정보요구별 탐색행태 분석 (17-22). 제13회 한국정보관리학회학술대회논문집.

12

Carr, N.. (2011). 생각하지 않는 사람들:청림출판.

13

Chulef, A.. (2001). A hierarchical taxonomy of human goals. Motivation and Emotion, 25, 191-232.

14

Davis, K.. (2011). A life in bits and bytes : A portrait of a college student and her life with digital media. Teachers College Record, 113(9), 1960-1982.

15

Guo, Z.. (2011). A framework of students' reasons for using CMC media in learning contexts : A structural approach. Journal of The American Society For Information Science and Technology, 62(11), 2182-2200.

16

Khan, S. A.. (2011). Use of ICT by students: A survey faculty of education at IUB. http://unllib.unl.edu/LPP/khan-bhatti-khan.htm.

17

Lira, E. M.. (2013). The role of information and communication technologies in the relationship between group potency and group maintenance outcomes : a longitudinal study. Behaviour & Information Technology, 32(2), 147-155.

18

McLuhan, M.. (1964). Understanding media : The extension of man:MIT Press.

19

(2011). National E-Science Centre. http://www.nesc.ac.uk/nesc/define.html.

20

Nielsen Company. (2012). State of the media: The social media report. http://www.nielsen.com/us/en/reports/2012/state-of-the-media-the-social-media-report-2012.html.

21

Prensky, M.. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.

22

Quan-Haase, A.. (2008). Instant messaging on campus : Use and integration in university students' everyday communication. The Information Society, 24, 105-115.

23

Recchiuti, J. K.. (2003). College students' use and motives for e-mail, instant messaging, and online chat rooms.

24

Rowlands, I.. (2011). The Google generation : Understanding information-seeking behaviours in the digital environment. http://www.cilip.org.uk/get-involved/special-interest-groups/multimedia/journal/Documents/Ian%20Rowland-umbrella%202011.pdf.

25

Savolainen, R.. (1995). Everyday life information seeking : Approaching information seeking in the context of way of life. Library & Information Science Research, 17(3), 259-294.

26

Smith, L.. (2010). Reference services, In Encyclopedia of library and information science (3rd ed.):CRC Press.

27

Vakkari, P.. (2012). Perceived outcomes of public libraries. Library & Information Science Research, 34(1), 37-44.

28

Sohn, T.. (2008). A diary study of mobile information needs (433-442). Proceeding of the Twenty-Sixth Annual SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’08).

정보관리학회지