바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Application of the Culture Contents Based on Mobile Web Services: Focusing on the Case of The Encyclopedia of Korean Local Culture

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2012, v.29 no.3, pp.31-59
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.3.031

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The proliferation of mobile and tablet PC has been collapsing down geographic boundaries. Accordingly, the global cultural and artistic activities and public cultural content exchange have been enlarged. With the spread of Web 2.0, users can easily access a variety of cultural contents. However, each local government develops applicable technical and cultural content service on their own without consulting any best practices or standards. In addition, unlike traditional contents services mobile content services should take into account the characteristics of the environment. It is also necessary to provide personalized contents in a timely manner. In order to accelerate the future mobile environment, this study presents a mobile web service practice that was developed based on the current state for mobile services and a cultural contents derived from standards and effective deployment of the service plan focusing on the case of “The Encyclopedia of Korean Local Culture”.

keywords
the encyclopedia of korean local culture, culture contents, mobile services, mobile application, smart phone, 한국향토문화전자대전, 문화 콘텐츠, 모바일 서비스, 모바일 어플리케이션, 스마트폰

Reference

1.

김선남. (2007). 모바일 수용자의 콘텐츠 이용 행태에 관한 연구. 언론과학연구, 7(4), 5-45.

2.

김준수. (2011). 모바일 클라우드 서비스 기술 동향 및 사례. 한국콘텐츠학회논문지, 9(1), 36-42.

3.

문화체육관광부. (2007). 2007년 문화산업백서.

4.

문화체육관광부. 2008년도 문화체육관광부 주요업무계획서.

5.

박주연. (2010). 국내 미디어 기업의 모바일 콘텐츠 서비스 사례 분석. 한국콘텐츠학회 논문지, 10(1), 160-169.

6.

배종환. (2011). 개인화 서비스를 위한 모바일 콘텐츠 변환 시스템 연구. 지능정보연구, 17(2), 119-128.

7.

윤병춘. (2010). 무선 네트워크의 발전에 따른 스마트폰의 형태 및 콘텐츠 서비스 시장의 동향 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 8(2), 39-44.

8.

이고은. (2010). 스마트폰 상에서의 웹 응용프로그램 개발 환경 비교. 한국콘텐츠학회 논문지, 10(12), 155-163.

9.

이광조. (2007). 관광종합안내를 위한 문화관광콘텐츠 서비스 프레임워크 (422-426). 한국정보과학회 07 추계 학술발표논문집.

10.

이상돈. (2009). 웹기반 전통흙건축재료 정보서비스 설계 및 구현. 한국콘텐츠학회 논문지, 9(1), 15-22.

11.

이승윤. (2010). 하이브리드 모바일 애플리케이션 플랫폼 HyWAIR. 정보과학회논문지, 28(6), 18-24.

12.

전수연. (2009). 해외 모바일 콘텐츠 시장 현황 및 전망. 방송통신정책, 21(5), 64-73.

13.

정종기. (2011). 스마트폰 애플리케이션을 활용한 국내외 대학도서관의 모바일 서비스에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 22(1), 171-191.

14.

한국문화정보센터. (2010). 모바일 문화정보서비스 전략계획 수립:한국문화정보센터.

15.

한국콘텐츠진흥원. (2010). 국내콘텐츠산업 10대 전망 및 해외콘텐츠산업 6대 전망.

16.

Datta, A.. (2002). Proxy-based acceleration of dynamically generated content on the world wide web : An approach and implementation (403-443). In Proceedings of the ACM SIGMOD conference.

Journal of the Korean Society for Information Management