바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

SNS에 대한 자기효능감과 사용자 인지요인이 SNS 재사용 의도에 미치는 영향

The Effects of Self-Efficacy and User's Cognitive Factors on Reuse Intention of SNS

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2012, v.29 no.3, pp.145-167
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.3.145
이홍재 (안양대학교)
최문형 (성균관대학교)
박미경 (성균관대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 SNS에 대한 개인적 특성과 사용자 인지요인, 그리고 SNS 재사용 의도 간의 구조적 영향관계를 분석하고자 하였다. 이를 위해 SNS 사용자들을 대상으로 설문조사를 실시하고 SNS에 대한 자기효능감과 인지된 즐거움과 유용성, 사용 용이성 등의 사용자 인지요인이 SNS 재사용 의도에 미치는 영향을 분석하였다. 가설검증 결과, 자기효능감이 인지된 사용 용이성과 유용성, 그리고 인지된 즐거움에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사용자 인지요인 간의 관계에서는 인지된 즐거움과 인지된 사용 용이성 모두 인지된 유용성에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 SNS에 대한 자기효능감과 인지된 즐거움, 그리고 인지된 유용성은 SNS 재사용 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 SNS 재사용 의도에 관한 이론적․실천적 함의를 제시하였다.

Abstract

The purpose of this study is to examine the causal relationships among self-efficacy, perceived usefulness, perceived ease of use, perceived playfulness, and reuse intention of SNS. The results of data analysis by structured equation model(SEM) indicate that self-efficacy significantly influences individual's perceived ease of use, perceived usefulness and perceived playfulness. Both perceived playfulness and perceived ease of use affects perceived usefulness on SNS. Individual's self-efficacy, perceived playfulness and perceived usefulness affect reuse intention of SNS. Based on the results, the theoretical and practical implications of this study are discussed.

참고문헌

1

가명호. (2010). Social Networking Sites Usage and Revisiting: An Empirical Study on User Behaviors in China. 인터넷전자상거래연구, 10(4), 193-219.

2

구자철. (2006). 모바일뱅킹에서의 사용자 수용요인: 확장된 TAM과 Trust를 이용한 실증연구. Asia Pacific Journal of Information Systems, 16(2), 159-181.

3

김경규. (2009). 모바일 웹 브라우징 서비스의 사용 의도에 영향을 미치는 요인:자기효능감과 사회적 영향. Journal of Information Technology Applications & Management, 16(1), 149-168.

4

김계수. (2004). AMOS 구조방정식 모형분석:SPSS 아카데미.

5

김근형. (2012). SNS사용자 만족도의 영향요인 도출 및 서비스 형태별 비교 분석. 인터넷전자상거래연구, 12(1), 125-143.

6

남종훈. (2007). DMB의 수용결정요인에 관한 연구:위성 DMB와 지상파 DMB의 비교를 중심으로. 언론과학연구, 7(2), 143-188.

7

박현정. (2011). 와이브로 서비스 이용동기와 이용의도의 영향관계: 전문지식, 편재성의 조절적 영향을 중심으로. 상품학연구, 29(1), 67-78.

8

서우종. (2010). SNS 웹 사이트의 품질요인이 사용자 만족, 지속적 사용의도 및 구전의도에 미치는 영향에 대한 실증 연구. 산업혁신연구, 26(1), 99-132.

9

성혜진. (2012). 외식소비자 SNS 정보품질특성이 만족과 지속적 이용의도에 미치는 영향: 확장된 기술수용모델(ETAM)을 중심으로. 관광레저연구, 24(2), 197-216.

10

오상현. (2006). 기술수용모델의 확장과 인터넷뱅킹 이용행동에 관한 연구: 신뢰와 적합성의 역할을 중심으로. 경제연구, 24(1), 175-206.

11

유일. (2004). 인터넷뱅킹시스템 이용의 영향요인에 관한 실증연구. 산업경제연구, 17(6), 2383-2404.

12

윤지은. (2006). 디지털콘텐츠 특성의 이용자 지각과 이용의도에 관한 연구.

13

윤지은. (2006). 디지털콘텐츠 특성의 사용자 지각과 사용의도에 관한 연구. 직업과 고용서비스연구, 4(2), 39-61.

14

진창현. (2011). 소셜 미디어의 수용결정요인에 대한 연구* -자기효능감, 자기표현, 사회문화적 영향을 중심으로-. 산업경제연구, 24(3), 1295-1321.

15

차상민. (2011). 소셜 네트워크 서비스의 특성이 몰입에 미치는 영향에 관한 연구.

16

최은정. (2012). SNS의 불이 꺼지고 있는가?: SNS의 지속 이용 모형에 관한 연구. 한국심리학회지: 소비자·광고, 13(2), 229-253.

17

홍석인. (2010). 블로그 사용의도에 영향을 미치는 사회 동기적 요인. 한국콘텐츠학회 논문지, 10(1), 122-137.

18

Agarwal, R.. (2000). Time flies when you're having fun : Cognitive absorption and beliefs about information technology usage. MIS Quarterly, 24(4), 665-694.

19

Bandura, A.. (1994). Self-efficacy. Encyclopedia of Human Behavior, 4, 71-81.

20

Benham, H. C.. (2008). An empirical exploration of software development quality. Issues in Information Systems, 9, 267-271.

21

Bhattacherjee, A.. (2001). Understanding information systems continuance : An expectationconfirmation model. MIS Quarterly, 25(3), 315-370.

22

Compeau, D.. (1995). Computer self-efficiency : Development of measure and initial test. MIS Quarterly, 1(19), 189-211.

23

Davis, F. D.. (1986). A technology acceptance model for empirically testing new end-user information systems: Theory and results.

24

Davis, F. D.. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.

25

Davis, F. D.. (1992). Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace. Journal of Applied Social Psychology, 22(14), 111-1132.

26

Davis, F. D.. (1989). User acceptance of computer technology : A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.

27

Dishman, R. K.. (2005). Self-management strategies mediate self-efficacy and physical activity. American Journal of Preventive Medicin, 29(1), 10-18.

28

Fornell, C.. (1981). Evaluating structural equation model with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 116-142.

29

Gefen, D.. (2003). Trust and TAM in online shopping : An integrated mode. MIS Quarterly, 27(1), 51-90.

30

Hair, J. F.. (1998). Multivariate data analysis:Prentice-Hall.

31

Kang, Y.. (200901). Exploring continued online service usage behavior: The roles of self-image congruity and regret. COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR, 25, 111-122.

32

권오병. (201003). An empirical study of the factors affecting social network service use. COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR, 26(2), 254-263.

33

Lee, Y. C.. (2008). The role of perceived resources in online learning adoption. Computer & Education, 50, 1423-1438.

34

Lin, C. S.. (2005). Integrating perceived playfulness into expectation-confirmation model for web portal context. Information & Management, 42, 683-693.

35

Lin, K. Y.. (2011). Why people use social networking sites : An emprirical study integrating network externalities and motivation theory. Computers in Human Behavior, 27(3), 1152-1161.

36

Mathieson, K.. (1991). Predicting user intentions : Comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior. Information Systems Research, 2(3), 173-191.

37

김영걸. (200102). Extending the TAM for a World-Wide-Web context. INFORMATION & MANAGEMENT, 38(4), 217-230.

38

Pai, F. Y.. (2011). Applying the technology acceptance model to the introduction of healthcare information systems. Technology Forecasting & Social Change, 78, 650-660.

39

Ramayah, T.. (2004). Role of self-efficacy in e-library usage among students of a public university in Malaysia. Malaysian Journal of Library & Information Science, 9(1), 39-57.

40

Suki, N. M.. (2011). Subscribers' intention towards using 3G mobile services. Journal of Economics and Behavioral Studies, 2(2), 67-75.

41

Sung, J.. (2010). Toward a more robust usability concept with perceived enjoyment in the context of mobile multimedia service. International Journal of Human Computer Interaction, 1(2), 12-32.

42

Taylor, S.. (1995). Assessing IT usage : The role of prior experience. MIS Quarterly, 19(2), 561-570.

43

Venkatesh, V.. (1999). Creating favorable user perceptions : Exploring the role of intrinsic motivation. MIS Quarterly, 23(2), 239-260.

44

Venkatesh, V.. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model : Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186-204.

45

Wei, L.. (2008). The impact of Internet knowledge on college students' intention to continue to use the Internet. Information Research, 13(3), -.

46

이문용. (200310). Predicting the use of web-based information systems: self-efficacy, enjoyment, learning goal orientation, and the technology acceptance model. INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMAN-COMPUTER STUDIES, 59(4), 431-449.

47

Zhou, T.. (2011). Examining mobile instant messaging user loyalty from the perspectives of network externalities and flow experience. Computers in Human Behavior, 27, 883-889.

정보관리학회지