바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학 강의지원시스템 이용성 향상을 위한 이용자 인터페이스 설계 원칙 개발

The Development of User Interface Design Principles for Improving the Usability of University Course Management System

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2012, v.29 no.3, pp.123-144
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.3.123
채현수 (연세대학교)
이지연 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 대학 강의지원시스템을 이용하는 학습자의 이용성을 향상시키기 위해 필요한 이용자 인터페이스 설계 원칙을 개발하는데 목적이 있다. 이를 위하여 문헌조사를 바탕으로 사전설문과 이용성 평가 실험으로 구성된 이용성 조사를 실시하였다. 이용성 조사로부터 얻어낸 결과를 종합하여 총 11개의 대학 강의지원시스템 이용자 인터페이스 설계 원칙을 개발하였다. 본 연구는 대학 강의지원시스템의 이용자 인터페이스 설계 원칙을 개발하기 위하여 주이용자인 학습자를 대상으로 이용성 조사를 실시하여 실제 이용자의 의견을 시스템의 기능별로 제시하고 직접적으로 설계 원칙에 반영할 수 있었다는 점에서 의의가 있다.

keywords
user interface design principles, university course management system, usability, college students, user interface design principles, university course management system, usability, college students, 이용자 인터페이스 설계 원칙, 대학 강의지원시스템, 이용성, 학습자, 대학생

Abstract

The study goal is to develop the user interface design principles to improve the usability of university course management systems. To achieve the goal, a usability study was conducted using a survey questionnaire and usability test. Eleven user interface design principles for university course management system were developed based on the usability study. This study has significance in that student opinions were incorporated directly into the user interface design principles of university course management system.

keywords
user interface design principles, university course management system, usability, college students, user interface design principles, university course management system, usability, college students, 이용자 인터페이스 설계 원칙, 대학 강의지원시스템, 이용성, 학습자, 대학생

참고문헌

1.

강명희. (2000). 국내외 가상교육 운영시스템 사례를 통한 교수-학습지원 기능 비교. 기업교육연구, 2(1), 31-51.

2.

김경우. (2009). 웹기반 강의지원시스템에 대한 대학교수의 활용도분석. 한국컴퓨터정보학회논문지, 14(11), 221-232.

3.

대학정보공시센터. (2012). 대학알리미 대학별 검색 학생 수 통계자료. http://www.academyinfo.go.kr.

4.

박태성. (2004). 웹사이트 구축 프로젝트 수행 단계별 사용성 평가의 차등적적용에 관한 연구 (1574-1579). HCI 2004 학술대회 발표자료집.

5.

손경아. (2010). 요구분석을 통한 원격교육기관 학습관리시스템 비교분석 및 개선방안 도출. 평생학습사회, 6(2), 127-149.

6.

심미자. (2009). 학습관리시스템(LMS) 강의실 메뉴 기능이 학습동기 및 상호작용에 미치는 영향 -원격대학 LMS 강의실을 중심으로-. 교육정보미디어연구, 15(2), 87-108.

7.

엄우용. (2008). 대학교수자의 웹기반 수업지원시스템 활용도 사례 분석. 교육정보미디어연구, 14(2), 109-128.

8.

윤종욱. (2009). 교강사를 위한 강의지원시스템 설계 및 구현 (719-721). 한국멀티미디어학회 춘계학술발표대회 논문집.

9.

정승백. (2011). 효율적 강의를 위한 강의지원시스템의 설계 및 구현 (93-96). 한국IT서비스학회 학술대회 논문집.

10.

Apple. (2005). Apple human interface guidelines:Apple Inc.

11.

Bevan, N.. (1997). Quality in use: Incorporating human factors into the software engineering lifecycle (169-179). Proceedings of the 3rd International Software Engineering Standards Symposium.

12.

Boren, M. T.. (2000). Thinking aloud : Reconciling theory and practice. IEEE Transactions on Professional Communication, 43(3), 261-278.

13.

Cato, J.. (2001). User-centered web design. London:Addison-Wesley.

14.

Constantine, L. L.. (1995). What do users want? Engineering usability into software. Windows Tech Journal, 4(12), 30-39.

15.

Dumas, J. S.. (1999). A practical guide to usability testing. Norwood:Ablex Publishing Corporation.

16.

Hix, D.. (1993). Developing user interfaces : Ensuring usability through product and process:Wiley.

17.

IBM. (2005). IBM design: Design principles checklist. http://www-01.ibm.com/software/ucd/designconcepts/designbasics.html.

18.

ISO. ISO 9241-11: Ergonomic requirements for office work with visual display terminals Part 11.

19.

Johnson, J.. (2008). GUI bloopers : Don'ts and do's for software developers and web designers:Elsevier Science.

20.

Malikowski, S. R.. (2007). A model for research into course management systems : Bridging technology and learning theory. Journal of Educational Computing Research, 36(2), 149-173.

21.

Mandel, T.. (1997). The elements of user interface design:Wiley.

22.

Mayhew, D. J.. (1991). Principles and guidelines in software user interface design:Prentice-Hall, Inc.

23.

Moodle. (2012). Moodle statistics. http://moodle.org/stats/.

24.

Morgan, G.. (2003). Faculty use of course management systems:EDUCAUSE Center for Applied Research.

25.

Nielson, J.. (1993). Usability engineering:Academic Press.

26.

Norman, D. A.. (1986). Cognitive engineering, In User centered systems design:Lawrence Erlbaum Associates Inc.

27.

Polson, P. G.. (1990). Theory-based design for easily learned interfaces. Human-Computer Interact, 5(2), 191-220.

28.

Ravden, S.. (1989). Evaluating usability of human-computer interfaces : A practical method:Ellis Horwood Limited.

29.

Shackel, B.. (1991). Usability: Context, framework, definition, design and evaluation, In Human factors for informatics usability:CambridgeUniversity Press.

30.

Shneiderman, B.. (1992). Designing the user interface: Strategies for effective human-computer interaction (2nd ed.):John Wiley & Sons, Ltd.

31.

Smith, S. L.. (1986). Guidelines for designing user interface software. The MITRE Cop.

32.

Talin. (1998). A summary of principles for user-interface design. http://www.sylvantech.com/~talin/projjects/ui_design.html.

33.

Tognazzini, B.. (2003). Tognazzini's heuristics. http://www.asktog.com/basics/firstPrinciples.html.

34.

Wilson, R.. (2002). A user-centred approach to e-book design. Electronic Library, 20(4), 322-330.

정보관리학회지