바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

정보센터 시스템 품질이 클라우드 서비스 이용의도에 미치는 영향 연구

A Study of the Systems Quality Effect on the Intention to Use of Cloud Computing Services in Information Center

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.4, pp.49-63
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.4.049
윤중현 (신라대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 고도화된 웹 서비스와 스마트 기기의 확산으로 인해 변화된 시스템 환경 속에서 클라우드 서비스에 대한 선호도와 이용의도에 영향을 미치는 데이터 안정성, 네트워크 반응속도, 그리고 시스템 접근성을 중심으로 정보센터의 이용도 향상에 대한 방향 설정을 위해 인지된 유용성, 인지된 이용 용이성을 중심으로 이용자의 이용의도와의 관계를 살펴보았다. 본 연구가설의 검증을 위해 태블릿PC, 스마트폰과 같은 모바일기기를 많이 이용하거나 관심이 높은 20대에서 30대 연령층의 114명으로 부터 설문을 받아 활용하였다. 클라우드 서비스 선호도에 대한 이용자의 인지된 유용성과 인지된 이용용이성에 영향을 미칠 수 있는 정보센터의 시스템 품질특성과 관련된 요인들과의 관계를 살펴봄으로써 최근의 클라우드 서비스를 위해 새롭게 고려되어야 할 정보센터의 시스템 품질특성에 대해 이용자 이용의도 관점에서 논의하였다.

Abstract

The purpose of this study is to identify the new roles and services of information center that is affected by changing information technology so called cloud computing service. Using Information Technology acceptance model, hypotheses were developed to find relationships among intention to use of a cloud service, perceived usefulness, perceived easy of use and three system quality evaluation factors such as data safety, network response time, and system accessibility. The hypotheses have been tested with 114 user surveys. This study presents the relationship between certain attitude and intention to use variables and system accessibility applying clouding service. The result of this research gives an insight of the evaluation and a guideline for the implementation of cloud computing services in information centers.

참고문헌

1

김문용. (2010). 모바일게임의 전문가 평가와 대중적 인기에 관한 실증 연구: 국내 이동통신사 사례를 중심으로. Entrue Journal of Information Technology, 9(2), 17-29.

2

김상현. (2011). 모바일 클라우드 사용에 영향을 미치는 요인과 모바일 신뢰의 조절효과에 관한 실증연구. e-비즈니스연구, 12(1), 281-310.

3

김양우. (2009). 클라우드 컴퓨팅 활성화 방안. TTA Journal, (125), -.

4

김학범. (2011). 클라우드 컴퓨팅환경에서의 보안관리에 관한 연구. 경영컨설팅 리뷰, 2(1), 127-144.

5

김형곤. (2010). 클라우드 컴퓨팅 서비스 현황 및 향후 전망. 정보와 통신, , 31-34.

6

박상철. (2010). 클라우드 컴퓨팅으로의 사용전환 결정요인에 관한 연구 (481-490). 한국IT서비스학회 학술대회 논문집.

7

배병렬. (2006). 구조방정식 모델을 위한 SIMPLIS활용과 실습:청목.

8

이병길. (2010). 모바일 클라우드 사용에 영향을 미치는 요인과 실증연구. 한국정보기술학회지, 6(1), 15-21.

9

이주영. (2010). 클라우드 컴퓨팅의 특징 및 사업자별 제공 서비스 현황. 방송통신정책, 22(6), 1-22.

10

정남호. (2005). PDA 중심의 모바일 기술을 활용하는 업무에서 개인특성을 고려한 업무-기술 적합성이 성과에 미치는 영향. 지식경영연구, 6(1), 71-84.

11

홍태호. (2009). 인터넷 쇼핑몰의 품질이 고객의 구매의도에 미치는 영향. 인터넷전자상거래연구, 9(3), 167-187.

12

Bullinger, H. J. (2003). Service engineering: Ein Rahmenkonzept fur die systematische entwicklung von Dienstleistungen. Innovatier Deenstleistungen, , 51-82.

13

Caudle, Sharon L. (1991). Key information systems management issues for the public sector. MIS Quarterly, 15(2), 171-188.

14

Chin, W. (1995). Adoption intention in GSS: Relative importance of beliefs. Database, 26(2), 42-63.

15

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, , 319-340.

16

Davis, F. D. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical model. Management Science, 35(8), 982-1003.

17

DeLone, W. H. (1992). Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable. Information Systems, 3(1), 60-95.

18

Eighmey, J. (1997). Profiling user responses to commercial web sites. Journal of Advertising Research, 37(3), 59-66.

19

Gefen, D. (1997). Gender differences in the perception and use of E-mail: An extension to the technology acceptance model. MIS Quarterly, 21(4), 389-400.

20

김진우. (200312). What's so different about the mobile Internet?. COMMUNICATIONS OF THE ACM, 46(12), 240-247.

21

Hair, J. F. (2006). Multivariable data analysis with readings:Prentice-Hall.

22

Hammond, L. W. (1982). Managemenet considerations for an information center. IBM System Journal, 21(2), 131-161.

23

Karahanna, E. (1999). The Psychological origins of perceived usefulness and ease of use. Information & Management, 35(4), 237-250.

24

(2007). Contextual perceived value?: Investigating the role of contextual marketing for customer relationship management in a mobile commerce context. Business Process Management Journal, 13(6), 798-814.

25

McFarland. (2006). Factors Affecting Student Performance and Satisfaction: Online versus Traditional Course Delivery. Journal of Computer Information Systems, 46(2), 25-32.

26

Mirani, Rajesh. (1994). Impact of end-user information center characteristics on end-user computing support. Journal of Management Information Systems, 11(1), 141-166.

27

Nually, Jum C. (1967). Psychometric Theory:McGra-Hill Book Company.

28

Seddon, P. B. (1997). A respecification and extension of DeLone and McLean model of IS Success. Information Systems Research, 8(3), 240-254.

29

Thong, J. Y. L. (2002). Understanding user acceptance of digital libraries: What are the roles of interface characteristics, organizational context, and individual differences. International Journal of Human Computer Studies, 57(3), 215-242.

정보관리학회지