바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

정보활용능력에 대한 자기효능감과 학업성취도간 상관관계 연구

A Study on the Relationship Between the Self-efficacy on the Information Literacy and the Level of Academic Achievement

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.3, pp.31-46
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.031
김성원 (충남대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

개인의 정보활용능력은 단기적으로는 현안 문제를 해결하고 장기적으로는 평생학습을 가능하게 해줌으로써 개인의 경쟁력에 많은 영향을 미칠 수 있다. 본 연구에서는 중요성이 부각되고 있는 정보활용능력이 개인의 성과와 상관관계를 가지는지를 대학생 집단을 대상으로 검증해 보았다. 개인의 성과 지표로는 실험집단이 대학생인 점을 고려하여 학업성취도인 평점평균을 채택하였다. 검증결과 정보활용능력(information literacy)에 대한 자기효능감(self-efficacy)과 학업성취도간에는 상관관계가 있음을 확인하였다. 또한 이러한 상관관계는 지속되는 것을 확인할 수 있었다. 이 연구를 통해 정보활용능력이 개인의 성과에 영향을 미친다는 것을 확인하였고 이는 정보활용능력 관련 교과의 개설에 대한 당위성을 제공할 수 있을 것이다.

Abstract

Information literacy of the individuals affects their competitive capability significantly by providing problem solving skills in the short run, and by enabling life-long learning in the long run. This study examines if information literacy capacity has any relationship with individuals' achievement level through the experiment with college student subject group. As evidences for individual achievement level, we adopted GPA's(grade point average) of students. As a result, it was confirmed that information literacy and academic achievements has positive relationship. Additionally, it has been found that this relationship has a tendency of sustaining for a significant period. These experiment results would serve as a rationale for providing information literacy courses in the academic curriculum.

참고문헌

1

고영만. (2004). 대학생을 위한 정보문해 교수 - 학습 모형 개발 연구. 정보관리학회지, 21(4), 67-88.

2

고영만. (2010). 정보문해론:한국도서관협회.

3

김성원. (2010). 정보활용능력 교수효과 평가 및 교과설계에 대한 연구. Journal of Information Science Theory and Practice, 41(4), 23-40.

4

김성은. (2007). 대학생을 위한 정보활용능력 교육의 효과에 관한 실증연구. 한국도서관·정보학회지, 38(3), 91-115.

5

김순희. (2006). 디자인분야 정보문해 교육방법 및 내용에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 37(1), 239-259.

6

박준식. (2007). 정보서비스론:계명대학교 출판부.

7

서만덕. (2010). 정보활용능력 분야 학위논문 분석을 통한 양적 연구 동향에 관한 연구. 정보관리학회지, 27(4), 309-328.

8

엄영애. (2009). 문헌정보학과 학부 교과과정의 변화. 한국도서관·정보학회지, 40(2), 409-427.

9

이수상. (2010). 다문화사회의 이주노동자의 정보리터러시 격차. 한국도서관·정보학회지, 41(3), 391-419.

10

이정연. (2005). 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. 정보관리학회지, 22(4), 39-59.

11

이지연. (2009). 학교도서관이 학교교육에 미치는 영향에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(4), 353-380.

12

조찬식. (2007). 문헌정보학 조사연구법:한국도서관협회.

13

한국도서관협회. (2010). 문헌정보학용어사전:한국도서관협회.

14

Andretta, Susie. (2005). Information Literacy: A Practitioner's Guide:Chandos Publishing Ltd.

15

ALA(American Library Association). (1989). Presidential Committee on Information Literacy: Final Report.

16

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercixe of Control:W. H. Freeman and Company.

17

Grafstein, A. (2002). A discipline-based approach to information literacy. Journal of Academic Librarianship, 28(4), 197-204.

18

Kurbanoglu, S. S. (2006). Developing the information literacy self-efficiency scale. Journal of Documentation, 60(6), 730-743.

19

Multon, Karen D. (1991). Relation of selfefficacy beliefs to academic outcomes: A meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 30-38.

20

Radar, H. B. (2002). Information literacy 1973- 2002: A selected review. Library Trends, 51(fall), 242-259.

21

Shell, Duane F.. (1989). Self-efficacy and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement. Journal of Educational Psychology, 81(1), 91-100.

22

Stajkovic, Alexander D. (1998). Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 124(2), 240-261.

23

Zurkowski, P. G. (1974). The Information Service Environment Relationships and Priorities. National Commission on Libraries and Information Science.

24

김순희. (2008). 정보문해:한국학술정보.

정보관리학회지