바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

지리정보시스템을 활용한 공공도서관 마케팅

Applications of Geographic Information Systems in Public Library Marketing

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.3, pp.179-195
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.179
이성신 (경북대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 지리정보시스템(GIS)이 공공도서관 자료선정과 서비스개발에 갖는 의미를 마케팅적 시각에서 탐색해보고자 하는 데 있다. 지리정보시스템이란 지리적 정보를 수집하고, 조작해서 표현해낼 수 있는 컴퓨터시스템이다. 지리정보시스템을 통해, 공공도서관은 지역사회의 교통관련정보, 정치적, 법적, 인구 통계적, 경제적, 사회적, 문화적, 교육적 정보를 수집하는 것이 가능하다. 따라서 공공도서관은 지리정보시스템을 마케팅의 첫 단계인 시장조사 즉 이용자분석에 활용함으로써 이용자의 요구에 부합되는 자료선정과 서비스개발을 할 수 있을 것이다. 이는 또한 이용자와의 지속적 관계형성이라는 마케팅의 최종목적을 달성하는데도 도움이 될 것이다.

Abstract

The purpose of this study is to investigate the implications that GIS(Geographic Information Systems) can have in public library collection selection and service development from a marketing perspective. GIS is a computer system capable of assembling, storing, manipulating, and displaying geographically referenced information. Through the understanding and utilization of GIS, we can collect geographical, transportation, political, legal, demographic, economic, social, cultural, educational, and recreational information of the community. Public libraries can utilize GIS for market research, including customer analysis to select library collection and develop library service based on library users' needs. As a result, public libraries can find a way to make a lasting relationship with users which is the final goal of marketing activities.

참고문헌

1

박성재. (2005). 계층분석법과 지리정보시스템을 이용한 공공도서관 입지선정에 관한 연구. 정보관리학회지, 22(1), 65-85.

2

박형동. (2010). GIS 원리와 활용:시그마프레스.

3

이상일. (2010). 지리정보시스템과 지리정보과학:시그마프레스.

4

전인수. (2006). 서비스마케팅:McGraw-Hill Korea.

5

통계지리정보서비스. http://www.sgis.kostat.go.kr.

6

하영원. (2007). 마케팅전략:박영사.

7

Adkins, D. (2004). Library service planning with GIS and census data. Public Libraries, 43(3), 165-170.

8

Andreasen, A. R. (2002). Strategic Marketing for Nonprofit Organizations:Prentice Hall.

9

Baker, S. L. (1993). The Responsive Public Library Collection:Libraries Unlimited.

10

Baker, S. L. (2002). The Responsive Public Library:Libraries Limited.

11

Bishop, B. W. (2010). Utilizing geographic information systems(GIS) in library research. Library Hi Tech, 28(4), 536-547.

12

Cuesta, Y. J. (2002). Getting ready to market the library to culturally diverse communities. Alki, 18, 6-9.

13

Hertel K. (2007). GIS andcensus data: tools for library planning. Library Hi Tech, 25(2), 246-259.

14

Koontz, C. (1997). Library Facility Siting and Location Handbook:Greenwood Press.

15

Koontz, C. (2000). Use of New Technologies for better Library Management: GIS(Geographic Information System Software) and PDAs(Personal Digital Data Collectors). http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/083-120e.htm.

16

박성재. (2011). An Evaluation of the Navigability of Web-based Mapping Applications. 정보관리학회지, 28(2), 159-175.

18

Xia, J. (2004). Using GIS to measure in-library use behavior. Information Technology & Libraries, 23(4), 184-191.

19

Xia, J. (2005). Locating library items by GIS technology. Collection Management, 30(1), 63-72.

정보관리학회지