바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Study on the Core List Development of Library Goods by Library Types

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.1, pp.195-220
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.1.195




  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

As public interests and demands on the library space and library goods increase, the role of librarians dealing with this issue has become more important. This research develops lists of core and non-core goods in space managements of public libraries, children's libraries, and school libraries. The lists will make the librarian's tasks effective and maximize user satisfaction. For public libraries, the space is divided into nine main areas, and a total of 80-90 goods(50-60 core and 20-30 non-core goods) are identified. The space of children's libraries is divided into four main areas(space for reading, books, entry, and special activities) with a list of 60-70 library goods(30 core and 30-40 non-core goods). School libraries consist of seven distinctive spaces, including spaces for books, multi-media, reading, and teaching, and it requires 90 goods in total(30-40 core and 50-60 non-core goods). The findings of this study can be utilized in listing up library goods. Further research should be conducted to develop such tools as guidelines, standards and manuals for space management.

keywords
library goods, good list, space management, public library, school library, children library, library space marketing, library goods, good list, space management, public library, school library, children library, library space marketing, 도서관용품, 용품리스트, 구매업무, 공간구성, 공공도서관, 어린이도서관, 학교도서관, 도서관 공간 마케팅

Reference

1.

강윤호. (2005). 공공도서관 어린이열람실 공간 계획에 따른 가구배치에 관한 연구.

2.

곽철완. (2005). 공공도서관 공간구성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 36(3), 149-167.

3.

경기도교육청. (2009). 경기도교육청 학교도서관 시설 및 자료기준:경기도교육청.

4.

교육인적자원부. (2002). 학교도서관시설․설비 모형개발안:교육인적자원부.

5.

국가도서관통계시스템. 국가도서관통계시스템. http://www.libsta.go.kr/view/potal/ statsch/uLibStatResultMap.jsp.

6.

국립중앙도서관. (2007). 도서관 공간운영실태 조사 및 표준모델 연구:국립중앙도서관.

7.

국립중앙도서관. (2007). 07 도서관건축사례집.

8.

노영희. (2011). 도서관용품 분류체계 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 45(1), 125-147.

9.

박지민. (2003). 유아도서관의 공간구성과 가구배치 유형 계획을 위한 연구. 한국주거학회논문집, 14(3), 127-136.

10.

서울특별시교육청. (2001). 학교도서관 길라잡이:서울특별시교육청.

11.

서혜란. (2008). 공공도서관의 공간운영 실태에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 19(1), 131-156.

12.

송기호. (2005). 학교도서관 교구.설비기준 개선 방안. 한국문헌정보학회지, 39(2), 57-84.

13.

신동준. (2009). 초등학교 학교도서관 기능 공간의 배치유형에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 20(1), 165-179.

14.

안인자. (2010). 도서관용품 표준화 및 인증제도 개선방안 연구:서울국립중앙도서관.

15.

이수경. (2007). 최근 국내 공공도서관의 공간구성적 특성에 관한 연구. 대한건축학회 2007년 학술발표대회 논문집 계획계, 27(1), 113-116.

16.

한국도서관협회. (1994). 학교도서관 비품 권장기준:한국도서관협회.

17.

한국도서관협회. (2003). 한국도서관 기준. 한국도서관협회.

18.

한국도서관협회. (2009). 도서관편람:한국도서관협회.

19.

한국도서관협회 편람편찬위원회. (1994). 도서관 정보관리 편람:한국도서관협회 편람편찬위원회.

20.

황연숙. (2007). 공공도서관의 가구배치 특성에 관한 사례조사 (-). 한국디자인학회학술대회 포스터논문발표.

21.

Brown, Carol R. (1989). Selecting library furniture: a guide for librarians, designers, and architects:Oryx Press.

22.

Brown, Carol R. (2002). Interior Design for Libraries: Drawing on Function and Appeal:American Library Association.

23.

IFLA. (2001). IFLA/UNESCO guidelines: The Public Library Guidelines. http://archive.ifla.org/VII/s8/proj/p ubl97.pdf.

24.

IFLA. (2002). IFLA/UNESCO guidelines: School Library Guidelines. http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/s guide02.pdf.

25.

Libris Design. http://librisdesign.org/.

Journal of the Korean Society for Information Management