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공공부문에서의 지식기여 영향요인에 관한 연구

A Study on the Factors Affecting Knowledge Contribution in the Public Sector

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2010, v.27 no.3, pp.169-187
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2010.27.3.169
이홍재 (안양대학교)
김선아 (성균관대학교)
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초록

본 연구의 목적은 지식기여 활동의 영향요인을 분석하고, 지식기여 활성화 방안을 모색하는데 있다. 특히 본 연구에서는 공공부문을 대상으로 온라인에서의 지식기여와 오프라인에서의 지식기여 활동에 영향을 미치는 요인을 분석하고, 이를 통해 지식기여 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 구조방정식 모형 분석을 통한 가설검증 결과, 온라인 지식기여와 오프라인 지식기여에 유의미한 영향을 미치는 요인으로는 지지적 리더십, 내재적 동기, 지식품질 등으로 나타났다. 이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 지식기여 활성화를 위한 전략 및 함의를 제시하였다.

keywords
지식기여, 지식관리, 지식공유, 지식관리시스템, knowledge contribution, knowledge management(KM), knowledge sharing, knowledge management system(KMS), knowledge contribution, knowledge management(KM), knowledge sharing, knowledge management system(KMS)

Abstract

The purposes of this study are to find factors that have influences on the knowledge contribution activities, and to offer some suggestions to improve the knowledge contribution. Especially this study suggests to improve knowledge contribution by analyzing both on-line and off-line knowledge contribution activities in the public sector. The results of data analysis by structured equation model(SEM) indicate that leadership, intrinsic motivation, and knowledge quality significantly influence on-line and off-line knowledge contribution. Based on the results, the potential implications for the strategy of effective knowledge contribution are discussed.

keywords
지식기여, 지식관리, 지식공유, 지식관리시스템, knowledge contribution, knowledge management(KM), knowledge sharing, knowledge management system(KMS), knowledge contribution, knowledge management(KM), knowledge sharing, knowledge management system(KMS)

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