바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

강의별학술정보페이지 구축 방안에 관한 연구

A Study on Implementation of Library Course Pages

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2010, v.27 no.1, pp.137-163
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2010.27.1.137
이미화 (한성대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

강의별학술정보페이지는 하나의 게이트웨이에서 강의정보와 도서관자원을 통합하여 제공하는 서비스로 대학도서관의 정보서비스를 더욱 강화시킬 수 있다. 이는 여러 검색게이트를 갖는 기존의 도서관 자료 제공방식과 달리 강의별 맞춤 정보를 제공할 뿐만 아니라, 강의관리시스템과 연계하여 강의와 도서관자원을 더욱 밀접하게 연계시킬 수 있다. 국외 대학도서관의 경우 강의별학술정보페이지를 대학의 특성에 맞게 다양한 내용으로 구축하며, 대학에 개설된 전체 강의에 대한 페이지를 구축하기 위해 수작업이 아닌 자동화 처리 프로그램을 도입하거나 개발하고 있다. 따라서 강의별학술정보페이지 구축 프로그램도 자체 개발 혹은 상업 벤더시스템 등으로 다양하다. 하지만, 국내에서는 강의별학술정보페이지 개발이 활성화되고 있지 않으며, 시스템 개발에 대한 구축방안도 모색되지 않고 있다. 이에 본고에서는 문헌연구와 사례조사 방법을 이용해 국내 대학도서관의 적극적인 서비스 방안의 하나인 강의별학술정보페이지 구축 방안을 제안한다. 본 연구에서 제안한 강의별학술정보페이지 구축 방안을 통해 도서관의 적극적 서비스를 마련할 수 있을 것이다.

Abstract

Library course pages are an integrated service providing both course management information and library resources as one gateway to strengthen university libraries' information services. It is possible to associate course management system and library resources, and to provide course-specific information rather than library interface with various searching gateways. In the case of foreign university libraries, library course pages have been developed more effectively and variously for university's environment and characteristics, and have been built for all the courses in a university by system processing, not manually. In foreign libraries, there are many sophisticated, dynamic, database-driven house-developed and vendor- developed systems for library course pages than hand coded HTML pages. But in Korea, there is a lack of awareness of the importance of library course pages among librarians, and the programs of library course pages have not yet been developed. Therefore, this study is to build the model for library course pages using literature reviews and case studies. Then, this study could also lay the foundation for effective library services and the system development of library course pages.

참고문헌

1

Boucher, M.. (2008). Customized Library Resources for Learners (-). In Educause Midwest Regional Conference.

2

Casden, J.. (2009). Course Views: A Scalable Approach to Providing Course-Based Access to Library Resources. The Code4Lib Journal, 6, -.

3

Corrado, E.. (2009). Free and open source options for creating database-driven subject guides. The Code-4Lib Journal, 2, -.

4

Courtois, M. P.. (2005). Was This Guide Helpful? Users’ Perceptions of Subject Guides. Reference Services Review, 33(2), 188-196.

5

Duckett, K.. (2008). “Scaling Up Library Resources for Students: Course Views at NCSU." In Course Management Systems: Integration Library Content series of presentations (-). 2008 LITA National Forum.

6

Gibbons, S.. (2005). Library course pages. Library Technology Reports, 41(3), 33-43.

7

Harper, K.. (2003). Focused information support for academic classes (-). Proceedings of SLA 94th Annual conference.

8

Maureen, K. and G. Kim. (2008). Racing Information to the Student Using Ruby on Rails: Oregon State University Libraries. http://units.sla.org/division/dbio/events/conf_past/NY/FocusedInformation.pdf.

9

Reeb, B.. (2004). Students, Librarians, and Subject Guides: Improving a Poor Rate of Return. Libraries and the Academy, 4(1), 123-130.

10

Ruenger-Hanson, J.. (2007). Report on UW Madison Library Course Page Model.

11

Scales, J.. (2007). Courseware and library services: bridging the gap for distance students. Library Hi Tech, 25(1), 147-156.

12

Solis, J.. (2009). Promoting a comprehensive view of library resources in a course management system. New Library World, 110(1), 81-91.

13

Tchangalova, N.. (2008). Subject Guides: Putting a New Spin on an Old Concept. Electronic Journal of Academic and Special Librarianship, 9(3), -.

14

University of Rochester. http://www.rochester.edu/.

15

University of North Carolina. http://www.unc.edu.

16

North Carolina State University. http://www.ncsu.edu.

17

University of Wisconsin. http://library.uwc.edu/lcp/.

18

정보관리학회지