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시맨틱 웹 환경에서 적합한 문장을 제공하는 이야기 쓰기 도우미에 관한 연구

A Study of Retrieval Model Providing Relevant Sentences in Storytelling on Semantic Web

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2009, v.26 no.4, pp.7-34
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2009.26.4.007
이태영 (전북대학교)
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초록

이야기 쓰기를 돕는 본문 및 문장 검색시스템의 구축을 위해서 (1)이야기와 단락 및 문장의 구조를 분석하고 (2)색인작성과 탐색 질문에 적용되는 언어 추론을 연구하였다. 이야기 쓰기에 필요한 이야기, 단락, 그리고 문장으로 구성된 사항 데이터베이스와 필요한 추론규칙으로 이루어진 지식베이스와 온톨로지가 고안되었다. 추론의 기초인 실례(實例) 파일들은 시맨틱 웹 환경에서 작동될 마크업 언어 형식으로 만들어졌다. 시맨틱 웹 환경에서 실용적인 시스템이 되려면 단락과 문장을 정확히 대변하는 색인 방법론과 이를 정밀하게 지식베이스화 할 수 있는 마크업 언어의 창조가 필수적이라 사료된다.

keywords
storytelling, semantic web, fact retrieval, knowledge-base, sentence retieval, paragraph retrieval, inference rule, storytelling, semantic web, fact retrieval, knowledge-base, sentence retieval, paragraph retrieval, inference rule, 이야기 쓰기, 시맨틱, 웹, 사항검색, 지식베이스, 문장검색, 단락검색, 추론규칙

Abstract

Structures of stories, paragraphs, and sentences and inferences applied to indexing and searching were studied to construct the full-text and sentence retrieval system for storytelling. The system designed the database of stories, paragraphs, and sentences and the knowledge-base of inference rules to aid to write the story. The Knowledge-base comprised the files of story frames, paragraph scripts, and sentence logics made by mark-up languages like SWRL etc. able to operate in semantic web. It is necessary to establish more precise indexing language represented the sentences and to create a mark-up languages able to construct more accurate inference rules.

keywords
storytelling, semantic web, fact retrieval, knowledge-base, sentence retieval, paragraph retrieval, inference rule, storytelling, semantic web, fact retrieval, knowledge-base, sentence retieval, paragraph retrieval, inference rule, 이야기 쓰기, 시맨틱, 웹, 사항검색, 지식베이스, 문장검색, 단락검색, 추론규칙

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