바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

디지털도서관의 IT 거버넌스를 위한 전략적 연계의 사회적 자본 분석 모형

A Study on Social Capital of Strategy Alignment to IT Govenance in Digital Libraries

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2009, v.26 no.3, pp.295-316
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2009.26.3.295
이정수 (대림대학교)
김성희 (중앙대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

디지털도서관은 통합관리를 위해 정보기술의 표준화 모델인 아키텍처와 거버넌스를 도입하고 있으며, 도서관의 체계적인 정보기술 거버넌스는 도서관의 정보기술과 업무 부문의 효과적인 융합으로 통합적인 조직의 전략 및 목표를 개발하고, 추진하여 관리하는 조직 기능이라 할 수 있다. 이러한 맥락에서, 본 연구의 목적은 도서관 조직 내의 정보기술 및 업무 관련 사회연결망 구조를 통해 도서관의 통합적 관리․운영을 위한 전략적 연계의 사회적 자본에 대한 분석 모델을 제시하는 데 있다. 전략적 연계를 위한 사회적 자본의 분석 모형은 첫째, 인적자원의 특성을 통한 전체 사회연결망 분석으로 둘째, 1) 커뮤니케이션 2) 경쟁력 및 가치 3) 거버넌스 4) 파트너쉽 5) 범위와 아키텍처 6) 역량의 전략적 연계 요소 분석으로 셋째, 전략적 통합성 및 기능적 통합성의 전략 적 연계 분석으로 설계하였다. 이러한 세 가지 사회적 자본은 사회연결망 분석 이론의 연결성, 중심성, 관계성으로 평가된다.

Abstract

This research applied the concepts of IT architecture and IT governance for managing with an integrated computing environment and organized structure, which base a digital library’s management and operation. It also aims to analyze the structural system between information technology of human resources and strategy alignment elements of business, which both constitute the core content. Social network analysis software was used to investigate the complicated relationship between IT and business-related strategy alignment elements. The following is the results of carrying out this research on the social network structure and features of strategy alignment elements for a digital library. First, analysis indexes for strategy alignment elements and social network of a digital library were developed. Second, an analysis model was designed based on the analysis index for social network as to strategy alignment elements. Analysis model was appraised by collecting social network datasets for such strategy alignment elements as Communications, Competency and Value, Governance, Partnership, Scope and Architecture, and Skills against the Business strategy, Information strategy, Business and Technology of a digital library. As for the content of analysis, social network structure and specific features were analyzed in relation to a digital library’s (1) General social network, (2) Structure of strategy alignment elements, (3) Strategy fit and Functional integration.

참고문헌

1

강창덕. (2005). 유비쿼터스 컴퓨팅에서의 컨텍스트 적응형 개인화 서비스를 위한 사용자 모델 (544-546). 한국정보과학회 학술발표논문집. 한국정보과학회.

2

김윤정. (2006). 정보기술아키텍처 프레임워크에 관한 연구. 한국콘텐츠학회, 4(2), 689-692.

3

김용학. (2007). 사회연결망 이론:박영사.

4

구중억. (2007). SOA 기반 웹서비스의 Library 2.0 적용방안에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 38(3), 297-320.

5

노동조. (2004). 유비쿼터스 컴퓨팅에 기반한 유비쿼터스 도서관의 과제와 전망에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 15(2), 219-240.

6

문경화. (2001). 이용자 중심의 내용관리(Content Management) 요소에 관한 연구.

7

손동원. (2002). 사회 네트워크 분석:경문사.

8

송재구. (2006). 유비쿼터스 컴퓨팅 정보관리를 위한 컨텍스트 기반의 데이터 모델링. 한국콘텐츠학회 논문지, 6(3), 55-62.

9

장선희. (2006). 정보시각화를 위한 사회연결망 분석의 개념요소에 관한 연구 (126-127). 한국디자인학회 학술발표대회 논문집. 한국디자인학회.

10

정미경. (2007). 도서관 통합서비스 모델로서의 Information Commons에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 41(4), 347-363.

11

정보사회진흥원. 범정부 ITA 산출물 메타모델 정의서.

12

정준민. (2004). 정보의 유비쿼터스적 해석을 통한 도서관 본질에 관한 연구. 정보관리학회지, 21(4), 265-280.

13

Albert, R. (1999). Diameter of the World Wide Web. Nature, 401(6749), 130-131.

14

Arms, W. Y. (2000). Digital Libraries:Mit Press.

15

Bernard, S. (2004). An Introduction to Enter- prise Architecture. Author House, 1, 38-42.

16

Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. In Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education:Greenwood Press.

17

Broadbent, M. (1997). How Business and IT Managers can Create IT Infrastructures. Sloan. Management Review, 38, 77-92.

18

Burn, J. M. (2000). A Com- parison of the Views of Business and IT Management on Success Factors for Strategic Alignment. Information & Management, 37(4), 197-216.

19

Burt, R. S. (1992). Structual Holes: The Social Structure of Competition:Harvard University Press.

20

Coleman, J. S. (1988). Social Capital and the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 94, 95-120.

21

Duffy, J. IT/Business Alignment: Is it an Option Or is it Mandatory.

22

Greenblatt, M. (1982). Social Networks and Mental Health: On Overview. American Journal of Psychiatry, 139(8), 977-984.

23

Henderson. J. C. (1993). Strategic Alignment: Leveraging Infor- mation Technology for Transforming Organizations. IBM Systems Journal, 32(1), 4-16.

24

Hanneman, R. A. (2001). Introduction to Social Network Models:Dept. of Sociology, University of California.

25

ITGI. (2001). Board briefing on IT Goverance. http://www.itgi.org.

26

Jerry, L. (1999). Achieving and Sustaining Business-IT Alignment. California Management Review, 42, 109-122.

27

Luftman, J. (2001). Assessing Business-IT Alignment Maturity. Strategic Information Technology: Opportunities for Competitive Advantage, 6, 105-134.

28

Ministry of International Trade and Industry. (1999). Corporate approaches to IT Govenance. http://www.jipdec.or.jp/chosa/MITIBE/sld001.htm.

29

Moody, K. W. (2003). New Meaning to IT Alignment. Information Systems Management, 20(4), 30-35.

30

Smaczny, T. (2001). Is an Alignment between Business and Information Technology the Appropriate Paradigm to Manage IT in Today's Organisations?. Management Decision, 39(10), 797-802.

31

OMB. Federal Enterprise Architecture Program EA Assessment Framework 2.0.

32

Peterson,R.R. Integration Strategies and Tactics for Information Technology Governance.

33

Van Grembergen, W. Introduction to the Minitrack: IT Governance and its Mechanisms.

34

Wasserman, S. (1994). Social Network Analysis: Methods and Applications:Cambridge University Press.

35

Zachman, J. (1987). A Framework for Infor- mation System Architecture. IBM Systems Journal, 26(3), 276-292.

정보관리학회지