바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

정보기술 환경하에서 대학생들의 학습방법 선호도에 대한 실태분석

A Investigation on University Students Preferred Lesson-Methods Under IT Environment

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2009, v.26 no.3, pp.279-294
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2009.26.3.279
박재용 (신라대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 대학생들이 학습에서 선호하는 정보활용매체를 평가하였다. 즉, 강의를 위한 효율적인 학습방법이 무엇인가를 분석한 것이다. 연구목적을 달성하기 위하여 정보매체와 관련된 이론적 검토와 관련 선행연구를 하였다. 다양한 정보매체를 이용하는 강의를 기준으로 학생들에게 가장 이해도가 높은 학습방법을 분석하였다. 자료수집은 부산시내의 대학생 82명을 대상으로 하였고, 수집된 자료분석을 위하여 명목척도와 등간척도를 이용하였다. 본 연구결과, 첫째, “PPT”를 학습방법을 선호하는 학생들이 IT 및 컴퓨터 활용능력수준에 대한 이해도가 높았다. 둘째, “PPT”학습방법을 “WRT”보다 더 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, “PPT”집단이 “WRT”집단에 비해 보다 학습효과에서 효과적인 것으로 나타났다. 마지막으로 두집단 모두 전체평균값은 3.08과 2.95로 수업집중도에는 큰 차이는 보이지 않았다. 그러나 본 연구는 면담에 의한 자료수집이 갖는 한계를 안고 있다. 향후 각 매체에 의한 학습효율성 연구와 정보매체에 의한 다양한 집단간 비교연구가 필요할 것이다.

keywords
information technology, lesson methods, investigation study, 정보기술, 학습방법, 실태연구, information technology, lesson methods, investigation study

Abstract

This research evaluated Information Application Mechanism based on university student's preference. In other words, the research content is analyzing what is the most effective learning method for lectures. To obtain this research objective I've done some research in theoretical research and pervious research related to informational mechanism. I also analyzed the degree of understanding in learning-efficiency with students based on lectures using various information mechanisms. For the data gathering I've surveyed 82 students living in Busan, and used the survey sheets to gather data, I made the survey sheet with nominal and interval parts to make the analyzement of data easier. The research result is down below. First, It shows that the students with higher understanding in IT preferred lectures with “PPT”s. Second, The “PPT” preference group thought that the “PPT” teaching method is more effective than other methods. Third, The “WRT” preference group thought that the “WRT” teaching method is more effective than other methods. Forth, Both groups gave each method a 3.08 and 2.95 as a total mean value out on a 1-5 scale showing not much difference. However this research has a research limitation like other researches. In other words, there can be some distortion of information when using the interview method to gather data. The researches from now on will need to organize groups by information mechanisms and research the learning-efficiency with each mechanism.

keywords
information technology, lesson methods, investigation study, 정보기술, 학습방법, 실태연구, information technology, lesson methods, investigation study

참고문헌

1.

강혜영. (2002). 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구. 한국문헌정보학회지, 36(1), 297-320.

2.

김일홍. (1999). 파워포인트 프로그램을 활용한 영어읽기 교육. 영어교육연구, 4(1), 97-113.

3.

김해동. (2007). 파워포인트를 이용한 그룹 발표에서 동료평가의 활용. 멀티미디어 언어교육, 10(1), 155-176.

4.

나일주. 기업업무 환경에서의 IT활용 일반능력에 대한 연구.

5.

배병한. (1998). 멀티미디어를 활용한 코스웨어의 개발과 학습효과에 관한 연구. 상교논총, 18, 287-308.

6.

박재용. (2007). 대학생들의 정보매체활용에 따른 학습효율성에 관한 연구. 정보관리학회지, 24(4), 119-132.

7.

사희만. (1999). 파워포인트를 활용한 아랍어 수업. 부산: 부산외국어대학교 지중해연구소. 지중해지역연구, 1, 107-120.

8.

석승현. (1999). 파워포인트를 활용한 환경교육 자료의 개발 및 적용. 사회과교육연구, 6, 115-141.

9.

송해성. (2004). 학습자의 수준에 따른 의미단위별 앞에서부터 읽기 파워포인트 프로그램 개발. 영어어문교육, 10(2), 43-65.

10.

이정연. (2005). 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. 정보관리학회지, 22(4), 39-59.

11.

이정연. (2006). 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. 한국문헌정보학회지, 40(1), 315-334.

12.

이용훈. (1999). 파워포인트를 활용한 영어의사소통 능력 신장. Multimedia-Assisted Language Learning, 2(1), 100-118.

13.

이현실. (2005). 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 16(1), 91-112.

14.

정광조. (2006). 파워포인트를 이용한 초인지전략수업의 효과에 관한 연구. 특수교육학연구, 41(3), 55-75.

15.

최은주. (2005). 대학생의 정보활용능력에 미치는영향요인에 관한 연구 - 정규 교과목 정보이용교육 수강생을 중심으로 -. 정보관리학회지, 22(4), 153-172.

16.

채서일. (2003). 사회과학조사방법론:학현사.

17.

Dobson, Stephen. (2006). The assessment of student PowerPoint presentations - at- tempting the impossible?. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(1), 109-119.

18.

Ricer, Rick E. (2005). Does a High Tech (Computerized, Animated, Powerpoint) Presentation Increase Retention of Ma- terial Compared to a Low Tech (Black on Clear Overheads) Presentation?. Teaching and Learning in Medicine: An International Journal, 17(2), 107-111.

19.

Sugahara, Satoshi. (2006). The Effectiveness of PowerPoint presentations in the Accounting Classroom. Accounting Education: An International Journal, 15(4), 391-403.

20.

Vallance, Michael. (2007). Towards the ‘informed use' of information and communication tech- nology in education: a response to Adams' ‘PowerPoint, habits of mind, and classroom culture'. Journal of Curriculum Studies, 39(2), 219-227.

21.

http://100.naver.com/100.nhn?docid=717989. http://100.naver.com/100.nhn?docid=717989.

22.

http://www.reportshop.co.kr/detail/149/D148653.html. http://www.reportshop.co.kr/detail/149/D148653.html.

23.

http://www.reportshop.co.kr/detail/191/D190503.html. http://www.reportshop.co.kr/detail/191/D190503.html.

24.

http://kin.naver.com/detail/detail.php?d1id=11&dir_id=1102&docid=2051047&qb=6rWQ7IiY7ZWZ7Iq1&enc=utf8&pid=fqCttwoi5TCssbbz5Q0sss--478793&sid=Sqj-HbLAqEoAAH5J4gU. http://kin.naver.com/detail/detail.php?d1id=11&dir_id=1102&docid=2051047&qb=6rWQ7IiY7ZWZ7Iq1&enc=utf8&pid=fqCttwoi5TCssbbz5Q0sss--478793&sid=Sqj-HbLAqEoAAH5J4gU.

정보관리학회지