바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

지표 적합도 분석을 통한 웹 사이트 신뢰성 평가 지표 개발에 관한 연구

Development of Indicators for Evaluating the Web Credibility by Goodness-of-fit Analysis

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.4, pp.185-204
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.4.185
김영기 (경성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 선행연구의 연구 성과에 기초하여 웹정보의 신뢰성 평가에 영향을 미치는 요인들을 포괄적으로 추출한 다음, 이를 전문가를 대상으로 한 지표적합도 조사를 통해 웹 사이트의 신뢰성 평가지표의 개발을 시도하였다. 선행 연구에서 제시된 국외 54개, 국내 49개의 웹 신뢰성 평가요인을 부분적으로 축소하거나 통합하였으며, 아울러 웹 사이트의 신뢰성을 높이거나 떨어뜨리는 요인을 일부 분석에 추가한 다음, 웹정보 신뢰성 평가지표 적합성 조사를 통해 웹정보 신뢰성 평가지표를 선정하고 계층화하였다. 이러한 과정을 통해 웹 신뢰성 평가에 영향을 미치는 1차 지표로서 웹사이트 신뢰성의 평가영역을 진실성 요인과 전문성 요인, 그리고 안전성 요인으로 나누었으며, 2차 지표로 진실성 요인을 믿음성과 명성으로, 전문성 요인을 유용성과 시의성, 그리고 경쟁력으로, 안전성 요인을 보안성과 안정성으로 나누었으며, 최종적으로 각 하위 요인별 네 개씩 모두 28개의 세부 요인을 추출하였다. 이렇게 개발된 평가지표를 소수의 전문가들을 대상으로 자기 분야의 웹 사이트를 중심으로 한 지표 적합도 조사를 통한 검증과정을 거쳤다.

keywords
credibility evaluation, web credibility, evaluation indicators, goodness-of fit analysis, 신뢰성 평가, 웹 신뢰성, 평가지표, 지표적합도 분석, credibility evaluation, web credibility, evaluation indicators, goodness-of fit analysis

Abstract

The Internet is now an integral part of the everyday lives of a majority of people. Web users are demanding web sites that offer credible information. This study tired to comprehensively extract the factors that affect the perception web credibility based on preceding researches and develop of indicators for evaluating the web credibility by goodness-fit analysis. I modified more than 100 factors which presented by preceding researches to 28 factors, and allocated these factors into the hierarchical categories like followings; trustworthiness, expertness, safety are categorized as first level factors, trustfulness and reputation are placed to sub-factors of trustworthiness, usefulness, timeliness and competency to sub-factors of expertness, security and reliability to sub-factors of safety as second level factors. Finally this study developed evaluating indicators for web credibility by goodness-of fit analysis.

keywords
credibility evaluation, web credibility, evaluation indicators, goodness-of fit analysis, 신뢰성 평가, 웹 신뢰성, 평가지표, 지표적합도 분석, credibility evaluation, web credibility, evaluation indicators, goodness-of fit analysis

참고문헌

1.

Harris, Robert. (2007). Evaluating Internet Research Sources. http://www.virtualsalt.com/evalu8it.htm.

2.

Iowa State Univ.Library.Evaluating Infor-mation on the Web.<http://www.lib.iastate.edu/commons/resources/evaluation/>.[cited. Iowa State Univ. Library. Evaluating Infor- mation on the Web. http://www.lib.iastate.edu/commons/resources/evaluation/.

3.

Kim, J. (1998). Designing Emotional Usability in Customer In- terfaces - Trustworthiness of Cyber- banking System Interfaces. Interacting with Computers, 10, 1-29.

4.

Lee, J. (2000). What makes Internet users visit cyber stores again? Key design factors for cus- tomer loyalty (305-312). Proceedings of the Conference on Human Factors in Computing Systems CHI 2000. ACM.

5.

Lohse, G.L. (1998). Electronic shopping. Communications of the ACM, 41(7), 81-87.

6.

Nielsen, J. (2000). E-commerce user ex- perience Trust:CA Nielsen Norman Group.

7.

Olson, J. S. (2000). i2i trust in e-commerce. Communications of the ACM, 43(12), 41-44.

8.

Phillips, M. Critical Evaluation of Resources. http://www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Guides/Evaluation.html.

9.

Princeton Survey Research Associates. (2002). A Matter of Trust: What Users Want From Web Sites. Results of a National Survey of Internet Users for Con- sumer Web Watch. http://www.consumerwebwatch.org/news/report1.pdf.

10.

Schroeder, Ray. Evaluating Online Resources Notebook. http://people.uis.edu/rschr1/valid.htm.

11.

Self,C.S. (1996). Credibility, in: An Integrated Approach to Communication Theory and Research:Erlbaum.

12.

Shelat, B. (2002). What makes people trust online gambling sites? (852-853). Proceedings of Conference on Human Factors in Computing Systems CHI 2002.

13.

Smith, Alastair. Evaluation of information sources(a part of the Information Quality WWW Virtual Library). http://www2.vuw.ac.nz/staff/alastair_smith/evaln/evaln.htm.

14.

Standler, Ronald B. Evaluating Credibility of Information on the Internet. www.rbs0.com/credible.pdf.

15.

Stanford Persuasive Technology Lab and Makovsky & Company. (2002). Stanford- Makovsky Web Credibility Study - Investigating what makes Web sites credible today. http://captology.stanford.edu/pdf/Stanford-MakovskyWebCredStudy2002-prelim.pdf.

16.

Stanford web Credibility Research. Stanford web Credibility Research. http://credibility.stanford.edu/.

17.

Stiff,J. (1994). Persuasive Communication:Guilford.

정보관리학회지