바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Study on the Methods and Tool Development of Performance Assessment for Information Literacy Instruction of Teacher-Librarians

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.3, pp.83-97
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.3.083

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This thesis presents the methods and tool development of performance assessment as final stage for information literacy instruction of teacher-librarians. The evaluation is an important part in information literacy instruction of teacher-librarians in the school libraries. But until now, there is little research on evaluation methodologies in the instructional activities of teacher-librarians. There is only evaluation domain presented in the primary and secondary ‘Information and the Library’ curriculum. To develop an evaluation model as a base for measuring performance assessment related to teacher- librarians is important. The goal of this thesis is to provide teacher-librarians with basic principles to develop many kinds of performance assessment tools in their own instructional activities.

keywords
teacher-librarian, information literacy instruction, ‘Information and the Library’ curriculum, Top456 Approach, performance assessment, 사서교사, 정보이용교육, 정보와 도서관 교육과정, Top456접근법, 수행평가, teacher-librarian, information literacy instruction, ‘Information and the Library’ curriculum, Top456 Approach, performance assessment

Reference

1.

강승호. (1998). 현대 교육평가의 이론과 실제:양서원.

2.

권영례. (1994). 교과교육론:양서원.

3.

고승덕. (1997). 교과교재연구 및 지도:학문사.

4.

김회수. (1995). 멀티미디어 설계와 개발:교육과학사.

5.

교육인적자원부. 제7차 교육 과정.

6.

교육인적자원부. (1998). 수행평가의 이해:신일문화사.

7.

교육인적자원부. 정보통신기술교육 운영 지침. 문서번호: 교과81160-559(2000.8.1).

8.

교육인적자원부. 초․중등학교 정보와 도서관 교육과정. 문서번호 교과81160-1007 (2001.11.16).

9.

국회. 학교도서관진흥법.

10.

박인학. (2002). 교재연구 및 지도법의 이해:대왕사.

11.

변창진. (1997). 교육 평가:학지사.

12.

서울특별시교육과학연구원. (1996). 주관식 평가 문항 개발의 실제-고등학교:동 연구원.

13.

서울특별시교육청. 정보와 매체 교육 과정 편성.

14.

임형. (1996). 주관식 평가 문항의 발전 과제. 교육월보, 4, 33-37.

15.

조주환. (2000). 과학교육학:조선대학교 출판부.

16.

조희영. (2002). 과학교육총론:교육과학사.

17.

최현섭. (2002). 국어교육학개론:삼지원.

18.

한국교육과정평가원. (1998). 국가 교육과정에 근거한 평가 기준 및 도구 개발 연구. .

19.

함명식. (2001). 정보와 도서관(교과서):(주)대한 교과서.

20.

함명식. (1995). 정보와 매체(교과서):(주)대한 교과서.

21.

함명식. 서울맹학교 정보와 도서관 수행평가 예시 자료.

22.

함명식. (2003). 정보와 도서관 교과교육학:태일사.

23.

Hibbard, K. M.. (2000). Performance-based learning and assessment in middle school science:Eye On Education.

24.

Hopkins, K. D.. (1998). Educational and psy- chological measurement and evaluation. 8th ed:Allyn and Bacon.

25.

Tyler, Ralph W.. (1997). Basic Principles of Curriculumm and Instruction in: 교육과정과 평가:양서원.

26.

Ausubel, D. P.. (1963). The psychology of meaningful verbal learning:Grune & Stratton.

Journal of the Korean Society for Information Management