바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

계속교육 프로그램 개발을 위한 대학도서관 사서의 수요 분석 연구

Demand Analysis to Develop Continuing Education Programs for Academic Librarians in Korea

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.3, pp.179-207
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.3.179
장혜란 (상명대학교)
홍현진 (전남대학교)
노영희 (건국대학교)
오의경

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

대학도서관 사서들의 전문성 강화를 위한 계속교육 프로그램의 개발 방향을 제시하기 위하여, 대학도서관 사서들을 대상으로 한 국내외 계속교육 프로그램과 관련 선행연구를 고찰하고, 우리나라 대학도서관 사서의 계속교육 현황과 요구를 조사하였다. 전국 대학도서관 사서의 33.3%를 체계적으로 표집하여 설문조사를 수행하였으며, 계속교육 참여경험과 만족도, 계속교육 주제, 계속교육 운영방법, 계속교육 프로그램 평가방법, 계속교육 활성화 방안, 참여요인 등에 대한 현황을 파악하고자 하였다. 수요분석 결과 첫째, 대학도서관 사서의 전문성 강화를 위해 참석했던 계속교육 유형 및 교육의 만족도는 그다지 높지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 교육요구 주제조사에서 도서관 홍보, 정보자원 및 지식콘텐츠 관리, 도서관환경변화와 적응에 대해 높은 요구도를 보였다. 셋째, 선호하는 계속교육 유형은 전문주제별 교육과 업무기능별 교육이었고, 가장 선호하는 교육기간은 일주일로 나타났다. 넷째, 계속교육의 활성화를 위해서는 교육내용의 전문성 증대, 지원체계확립, 교육수준의 다양화 등으로 나타났다.

Abstract

This study aims to propose a set of guidelines for the development of university librarians’ continuing education program. It examines previous academic literature regarding such programs both in Korea and overseas, as well as the present condition and demands of Korean university librarians. A survey was conducted by systematically sampling 33.3% of all university librarians nationwide and asking about their experiences with the existing continuing education program(e.g., general satisfaction level, program topics, program administration, evaluation methods, outreach methods, reasons for participation). The survey results show that the participants: (1) had a relatively low satisfaction level; (2) strongly demand programs focusing on library promotion, management of information resources and knowledge content, and skills to adjust to the rapidly changing library environment; (3) prefer a week-long course focused on specialized subjects and skill development; and (4) cite more specialized education content, the establishment of a support system, and diversified education levels as factors that would further their interest in the continuing education program.

참고문헌

1

國公立大學圖書館協議會. (2007). 國立大學圖書館報 第25輯:國公立大學圖書館協議會.

2

국립중앙도서관. (2007). 2007년도 교육훈련 계획:국립중앙도서관.

3

김경대. (1990). 사서직의 연속교육에 관한 연구.

4

圖書館問題硏究會. (1982). 圖書館用語辭典:角川書店.

5

박원미. (2007). 대학도서관 사서의 계속교육에 관한 연구: 광주․전남․북 지역을 중심으로.

6

박은정. (1996). 대학도서관 참고사서의 계속교육에 관한 연구.

7

박정아. (1994). 사서의 계속교육 현황과 그 활성화 방안에 관한 연구: 서울지역 공공도서관과 대학도서관 사서를 중심으로.

8

박준식. (1996). 대학도서관의 참고사서를 위한 계속교육. 한국도서관·정보학회지, 25, 569-593.

9

백항기. (2006). 대학도서관 사서직 계속교육제도 및 교육프로그램 현황에 관한 연구:사립대학도서관협의회.

10

오현주. (1993). 전문직으로서의 사서의 계속교육에 관한 고찰. 강남대학교 도서관학 논집, 6, 163-164.

11

이선경. (1997). 대학도서관 목록사서의 계속교육 프로그램개발에 관한 연구.

12

이정우. (1991). 도서관전문단체의 계속교육활동에 관한 연구.

13

이중요. (1978). 도서관 재교육의 필요성. 국회도서관보, 15(6), 13-17.

14

임동빈. (2001). 사서직의 전문성 제고를 위한 계속교육발전 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 35(4), 51-77.

15

최말희. (2001). 정보화에 따른 사서의 계속교육에 관한 연구.

16

Accrediting Council for Continuing Education & Training (ACCET). http://www.guidetoonlineschools.com/accrediting-council-for-continuing-education-training-accet.html.

17

ACRL New England Continuing Education Committee. http://acrlce.blogspot.com.

21

Bell, Jo Ann. (1978). The Role of Library Schools in Providing Continuing Education for the Profession. Journal of Education for the Librarianship, 19(3), 248-.

22

Casterleyn, Mary. (1981). Planning Library Training Programmes:Andre Deutsch.

23

Conroy, Barbara. (1978). Library Staff Develop ment and Continuing Education: Principles and Practices:Libraries Unlimited.

24

Conway, Paul. (1993). Effective Continuing Education for Training the Archivist. Journal of Education for Library and Information Science, 34(1), 40-45.

25

Dasgupta, Arjun. (2006). Continuing education pro- grammes of Library & Information Science (LIS) professionals in the Uni- versities of West Bengal (India) with special reference to the University of Calcutta (239-246). Proceedings of the Asia-Pacific Conference on Library & Information Education & Practice. School of Communication & Information, Nanyang Technological University.

26

De Vinney, G.. (1983). Preparation for academic librarianship: a survey. College and Research Libraries, 43(3), 223-227.

27

Goldstein, Elieen. (1974). Training and Development of a Library and Information Science Education: Final Report to the National Commission on Libraries and Information Sciecne:U. S. Government Office.

28

Konn, T.. (1984). Academic librarians and continuing education: a study of personal attitudes and opinions. Journal of Librarianship, 6(4), 262-263.

29

Larsen, Gitte. Continuing Professional Development: Trends and Perspectives in a Nordic Context. Paper for IFLA 2005 - SET & LTR Session 108. http://www.ifla.org/IV/ifla71/papers/143e-Larsen.pdf.

30

Morgan, Steve. (1996). Developing academic library skills for the future. Library Review, 45(5), 41-53.

31

Parson, L. C.. (1988). Continuing Professional Education of Academic Librarians in Massachusetts: Practices, Perceptions and Preferences.

32

Ruthstein, Samuel. (1965). No body's baby: a brief sermon on continuing professional education. Library Journal, , 2226-2227.

33

Stone, Elizabeth W.. (1969). Factors Related to the Professional Development of Librarians:Scare Crom Press.

34

Stone, Elizabeth W.. (1985). Toward a Learn- ing Community, in Continuing Educa- tion for the Library Information Pro- fessionals:The Shoe String Press.

35

Stone, Elizabeth W.. (1974). Continuing Library and Information Science Edu- cation: Final Report to the National Commission on Library and Information Science:U. S. Government Printing Office.

36

Young, Heartsill. (1983). The ALA Glossary of Library and Informaton Science:ALA.

정보관리학회지