바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

Bass 확산모형 추정에 의한 외국학술지 지원센터 원문복사서비스의 경제적 가치 분석

Economic Value Analysis of Document Delivery Services at Foreign Journal Supporting Center by the Parameter Estimates of Bass Diffusion Model

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.1, pp.61-74
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.1.061
최재황 (경북대학교)
박용재 (한국전자통신연구원)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 외국학술지 지원센터로 시범 선정된 K대 도서관의 원문복사서비스에 대한 경제적 가치를 추정하기 위한 것이다. 신제품이나 신규 서비스의 수요 예측에 활용되는 Bass 확산모형이 본 연구에서 활용되었다. 본 연구를 위하여 2007년 9월 10일부터 9월 20일까지 11일간에 걸친 설문조사도 함께 이루어졌다. 경제적 가치의 추정결과 유용가치는 2015년에 20억원을 약간 상회하는 것으로 나타났고, 지불의사가치의 경우는 20억원에 조금 못 미치는 것으로 조사되었다. 본 연구에서 외국학술지 지원센터의 경제적 가치분석은 원문복사서비스에 한정되었고, 이를 위한 분석방법도 유용가치와 지불의사가치로 제한되었다. 유용가치와 지불의사가치의 인구통계적 분석(성별, 연령, 근무처, 학력)도 함께 이루어졌다.

Abstract

The purpose of this study is to estimate economic value of document delivery services(DDS) at foreign journal supporting center in K University library. For this study, Bass diffusion model, which is widely used in forecasting, especially new product and new service forecasting, was adopted. User survey was also carried out from September 10 to 20, 2007. As a result, useful value(UV) of DDS is estimated about not less than 2,000,000,000 won, and willingness to pay(WTP) is estimated about less than 2,000,000,000 won. This study, economic value analysis at foreign journal supporting center, was limited to DDS, and used methodology for the study is also limited to UV and WTP. Demographic analysis(i.e., sex, age, occupation, educational level) for UV and WTP is also conducted.

참고문헌

1

신승철. (2006). 학술정보공유 확대를 위한 외국학술지 지원센터 모델 (-). 한국교육학술정보원 2006 대학도서관 실무자 세미나(상호대차/수서분과). 경북대학교 국제회의장.

2

심원식. (2006). 외국학술지 지원센터 설치․운영을 위한 사업 평가연구팀 운영:교육인적자원부.

3

이충열. (2007). 확산모형을 활용한 전자결제서비스의 수요 예측:한국금융연구원.

4

강광하. (2000). 산업연관분석론:연암사.

5

김호. (2004). 인터넷전화서비스의 시장현황 및 전망: 가입수요의 확산을 중심으로. 한국통신학회지, 21(4), 74-89.

6

정보통신연구진흥원. (2004). IT기술 정보의 산학연간 활용만족도 및 가치평가.

7

정보통신연구진흥원. (2005). IT 기술 정보 가치 평가 및 이용만족도 평가모델 실증적 검토.

8

최신융. (2006). 우리나라 국가지식정보자원 관리정책의 평가와 개선방안. 한국행정연구, 15(1), 135-168.

9

Bass, Frank M.. (1969). A New Product Growth Model for Consumer Durables. Management Science, 15(5), 215-227.

10

Mahajan, V.. (1986). Simple Algebraic Estimation Procedure for Innovation Diffusion Models of New Product Acceptance. Technological Forecasting and Social Change, 30(4), 331-345.

11

Thomas, R. J.. (1985). Estimating Market Growth for New Product: An Analogical Di- ffusion Model Approach. Journal of Product Innovation Management, 2, 45-55.

정보관리학회지