바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

공공도서관의 '독서의 달' 프로그램의 이용자 유형의 분석

The Analysis of the User Types on the Programs of the Public Libraries during the Month of Reading

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.1, pp.43-59
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.1.043
김선호 (대구대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 ‘독서의 달’ 프로그램의 주요 이용자 유형을 밝히기 위한 것이다. 이 목적을 달성하기 위하여, 7대도시 지역(서울, 부산, 대구, 인천, 대전, 광주, 울산)의 62개 표본 공공도서관으로부터 9월의 ‘독서의 달’ 프로그램 622개를 그들의 홈페이지를 통하여 조사 수집하였다. 이렇게 수집된 프로그램을 대상으로 본 연구에서는 내용분석법과 크리펜도르프(Krippendorff)의 신뢰계수 알파(α)를 사용하여 이들 프로그램을 지역별로 그리고 이용자 유형별로 분석하였다. 그 결과, 본 연구에서는 7대도시 각 지역별로 공공도서관이 선호하는 주요 이용자 유형의 순위에는 약간씩 차이가 있다는 것과 모든 대도시지역의 공공도서관에서 가장 중요한 이용자 유형은 어린이 또는 전연령층이라는 것이 밝혀졌다.

Abstract

This study investigated the main user types of the reading programs which are provided by sixty-two public libraries during September, “the Month of Reading,” in seven metropolitan cities, Seoul, Pusan, Daegu, Incheon, Daejeon, Gwangju and Ulsan. For the analysis, the data are collected from 622 programs of “the Month of Reading.” The content analysis method was used to analyze data and find meanings from it. The findings show, there are a little differences in the priority order of the main user types among the seven metropolitan cities, however, the children and all ages of the public libraries in seven metropolitan cities are identified as the main user types of the libraries.

참고문헌

1

김영석. (2005). 영국 공공도서관의 독서진흥 활동에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 39(2), 347-364.

2

김승환. (1999). 공공도서관의 독서진흥과 독서회 활동에 관한 연구. 한국비블리아, 10, 223-241.

3

심효정. (2003). 공공도서관을 활용한 공교육 문화예술교육 프로그램 활성화 방안 모색. 한국도서관·정보학회지, 34(4), 153-177.

4

이경민. (2003). 공공도서관의 문화프로그램 및 독서활동 실태에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 34(4), 127-151.

5

Batra, D.. (2006). Contemporary approaches and Techniques for the Systems Analyst. Journal of Information Systems Education, 17(3), 257-265.

6

Riffe, D.. (1998). Analyzing media messages: Using Quantitative Content analysis in Re- search:Lawrence Erlbaum Asso- ciates.

7

Koufogiannakis, L. S.. (2004). A Content Analysis of Librarianship Research. Journal of Information Sci- ence, 30(3), 227-239.

8

Krippendorff, Klaus. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. 2nd ed:Sage.

9

Robinson, Leith. (2006). Why Content Analysis Should Be Used More in Library and Information Studies Research. Library Student Journal, (9), -.

10

Shen, X.. (2006). Eval- uating China's University Library Web Sites Using Correspondence Analysis. JASIS, 57(4), 493-500.

11

White, M. D.. (2006). Con- tent Analysis: A Flexible Methodology. Library Trend, 55(1), 22-45.

정보관리학회지