바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학생들의 정보매체활용에 따른 학습효율성에 관한 연구

A Study on the Learning Efficiency based on Information Media Applications for Undergraduate Students

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2007, v.24 no.4, pp.119-132
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2007.24.4.119
박재용 (신라대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 대학생을 대상으로 정보매체활용에 따른 학습효율성의 차이를 분석하였다. 연구를 위한 설문조사 표본은 모두 106개 이었고, 단순회귀분석결과 컴퓨터활용능력과 정보매체활용에 대하여는 t=2.990(p=0.003), sig=0.05, 정보매체활용과 학습효율성에서는 t=41.758(p=0.000), sig=0.05으로 유의적으로 나타났다. 반면, 컴퓨터활용능력과 학습효율성에 관해서는 t=-1.756(p=0.082), sig=0.05.로 비유의적으로 나타났다. 이에 본 연구는 정보매체를 활용한 수업방식에 있어서 보다 효과적인 교수법에 대한 기초자료를 제시하였다. 아울러 대학에서 다양하게 적용되고 있는 정보매체를 활용한 수업에 고려해야 할 사항들을 제시함으로써 효과적인 정보화교육 및 교수방법에 새로운 방향을 모색하였다.

keywords
정보매체활용, 학습효율성, 컴퓨터활용능력, 대학생Information Media Application, Learning Efficiency, Computer Application, Undergraduate Student, Information Media Application, Learning Efficiency, Computer Application, Undergraduate Student, Information Media Application, Learning Efficiency, Computer Application, Undergraduate Student

Abstract

This study analyzed the difference of learning efficiency by using information media applications for undergraduate students. The survey samples for research were 106 and the results showed significant by simple regulation analysis on computer applications and information media applications with t=2.990(p=0.003), sig=0.05 and on information media applications and learning efficiency with t=41.758(p=0.000), sig=0.05. Otherwise, the result showed no significant on computer applications and learning efficiency with t=-1.756(p=0.082), sig=0.05. As a result, this study provided basic materials on more effective teaching methods than a class using information applications. As providing facts to be consider a class using information media this study found to be new directions on effective information education and teaching methods.

keywords
정보매체활용, 학습효율성, 컴퓨터활용능력, 대학생Information Media Application, Learning Efficiency, Computer Application, Undergraduate Student, Information Media Application, Learning Efficiency, Computer Application, Undergraduate Student, Information Media Application, Learning Efficiency, Computer Application, Undergraduate Student

참고문헌

1.

강혜영. (2002). 정보이용능력 교육 프로그램의 비교연구. 36(1), 297-320.

2.

김민호. (2006). USN 社會에서의 情報媒體 規制組織에 관한 연구. 성균관법학, 18(3), 127-154.

3.

박남진. (2000). 대학도서관 이용자교육 형태에 따른 교육적 효율성 비교분석. , -.

4.

박남진. (2006). 정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 40(3), 215-232.

5.

이정연. (2005). 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. 22(4), 39-59.

6.

이정연. (2006). 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. 40(1), 315-334.

7.

이현실. (2004). 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구. 38(1), 303-322.

8.

이현실. (2005). 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구. 16(1), 91-112.

9.

진혜영. (2003). 국내대학의 정보이용능력 교양교육의 표준 지침 수용에 관한 연구. 10, 285-294.

10.

최은주. (2006). 대학생의 정보활용능력에 미치는 영향요인에 관한 연구. 22(4), 153-172.

11.

채서일. (2005). 사회과학조사방법론. , -.

12.

Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. (2004). Australian and New Zealand Information Literacy Framework: Principles, Standards and Practice. , -.

13.

Dunn. K. (2002). Assessing Information Literacy Skills in the California State University: A Progress Report. 28(1), 26-35.

14.

Jenson, Jill D. (2004). It′s the Information Age, So Where′s the Information?: Why Our Students Can′t Find It and What We Can Do to Help. 52(3), 107-112.

15.

Maughan. P.D. (2001). Assessing information literacy among undergraduates: a discussion of the literature and the university of california-berkeley assessment experience. 62(1), 71-85.

16.

OECD. (1999). Telecommunications and Broadcasting: Conversation or Collission?. 29, 13-14.

17.

Say, Y. (1997). Towards and Investigation of Information Literacy in South African Students. 65(1), 5-12.

18.

(1998). New Oxford Dictionary of English. , -.

19.

http://kr.dic.yahoo.com/search/enc/result.html?p=%C1%A4%BA%B8%B8%C5%C3%BC&pk=17869100&subtype=&type=enc&field=id, cited 2007. 11. 15. , -.

정보관리학회지