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평가 및 보상이 지식창출과 공유활동에 미치는 영향 - 중앙행정기관을 중심으로 -

An Influence of the Appraisal and Reward on the Activities of Knowledge Creation and Knowledge Sharing - With Focus on the Central Administrative Government -

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2007, v.24 no.1, pp.55-74
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2007.24.1.055
이홍재 (안양대학교)
차용진 (강남대학교)
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초록

본 연구는 중앙행정기관 공무원들을 대상으로 한 실증분석을 통해 평가 및 보상이 지식관리 활동에 미치는 영향관계를 분석하고, 지식관리 활성화를 위한 평가 및 보상체계의 개선방안을 제시하고자 하였다. 본 연구에서 실시한 공분산구조분석결과, 평가는 보상과 지식창출 활동에 유의미한 영향요인으로 검증된 반면, 지식공유에 대해서는 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보상은 지식공유에만 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 지식창출 활동은 지식공유 활동에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 지식관리 활동에 대한 평가 및 보상체계의 개선방안을 제시하였다.

keywords
평가, 보상, 지식창출, 지식공유, 구조방정식모형, appraisal, reward, knowledge creation, knowledge sharing

Abstract

The purposes of this study are to examine the influences of appraisal and reward on the activities of knowledge management and to search the strategies for effective appraisal and reward system to activate the knowledge management. The results of covariance structural analyses indicate that appraisal has a significant direct effect on reward and knowledge creation as well as a significant indirect effect on knowledge sharing via reward and knowledge creation. Reward has a significant direct influence on knowledge sharing. Knowledge creation also significantly affects knowledge sharing. Based on the results, the potential implications of effective appraisal and reward system to activate the knowledge management are discussed.

keywords
평가, 보상, 지식창출, 지식공유, 구조방정식모형, appraisal, reward, knowledge creation, knowledge sharing

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