바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

대학 강의자원 공유에 미치는 영향요인에 관한 연구

The factor analysis influencing the knowledge sharing in universities

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2006, v.23 no.4, pp.295-315
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.4.295
이형미 (중앙대학교)
김성희 (중앙대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 캠퍼스 지식경영의 관점에서 대학 내 지식 중에서도 대학 교수들 간의 강의자원 공유의 필요성과 그에 영향을 미치는 영향요인들에 대해 분석하였다. 분석결과 강의자원 공유 영향요인으로 설정된 6개의 요인 즉, 인지도’, ‘신뢰성’, ‘의사소통의 개방성’, ‘협력도’,평가와 보상’, ‘IT 인프라기반 의사소통채널’중 관계적 요인의 ‘인지도’와 구조적요인의 ‘평가와 보상’ 두 요인만이 종속변수인 ‘대학 내 강의자원 공유’에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개별 독립변수들의 상대적 중요도를 비교해보면 특히 관계적 요인인 ‘인지도’가 ‘대학 내 강의자원 공유’에 탁월한 영향력을 미치고 있는 것으로 나타났다.

Abstract

Sharing knowledge is an important factor in the discourses on the knowledge management on the campus. This article analyzed the impact of organizational context on faculty's perceptions of knowledge-sharing capabilities in the university. As a result, perceptions of knowledge-sharing capabilities and performance-based reward systems were found to significantly affect faculty knowledge-sharing capabilities in the university studied. Also, results from multivariate analysis showed that the faculty's perception of knowledge-sharing more significantly affected knowledge-sharing than reward system.

참고문헌

1

(1999). 조직 내 지식공유 활성화를 위한 지식 흐름도의 개발.. , 141-151.

2

(1999). 대학 구성원의 지식공유에 관한 연구.. 23(1), 109-137.

3

(2003.). 지식공유에 미치는 개인적ㆍ조직적 요인의 영향에 관한 연구 연구개발조직을 중심으로. , -.

4

김란수 외. 1982. 한국대학교수 업무 부담의 적정화 연구.. , 93-127.

5

(1999.). 조직지식창출 프로세스에 관한 탐색적 연구. , -.

6

(2004.). 한국기업의 지식경영 성공요인에 관한 실증적 연구.. 28(1), 21-53.

7

(2001). 조직의 지식경영 준비도 측정도구 개발에 관한 연구.. 2(1), 45-62.

8

(1998.). 지식창조의 경영. , -.

9

(1999). 지식경영의 핵심성공요인에 관한 이론적 연구. 산업경제연구. 12(4), 497-515.

10

(2001). 지식공유의 영향요인 연구동향과 과제.. 2(1), 1-22.

11

(2002.). 지식공유의 선행요인과 지식공유가 혁신행동에 미치는 영향. , -.

12

(1998.). 조직 구성원의 지식기여에 대한 평가 및 보상이 지식기여도에 미치는 영향에 관한 탐색적 사례연구 컨설팅 산업을 중심으로. , -.

13

(2004). 공무원간의 관계성이 지식공유 활성화에 미치는 영향.. 9(2), 1-20.

14

(1996). 대학의 교수방법 한국교육문화연구소논문집. 11, 257-264.

15

(1999). 지식경영과 지식관리시스템. , -.

16

(2002.). 지식공유의 영향요인과 지식공유가 조직몰입에 미치는 영향.. 9(4), 49-67.

17

(2000). 2000. 효율적 대학수업 모형 개발 연구.. 21(1), 83-104.

18

(2002.). 강의자원의 학술적 가치와 활용방안에 관한 연구.. 3, -.

19

(19-24.). 1989. 대학교수의 연구 및 교수활동의 동기에 관한 연구. 한국교육문제연구소논문집. , -.

20

(2000). Influences On Knowledge Processes In Organizational Learning. 37(6), 297-810.

21

(2003). International Joint Ventures: Creating Value through Successful Knowledge Management. 38(1), 15-30.

22

(2002). Breaking the Myths of Rewards An Exploratory Study of Attitudes about Knowledge Sharing. 2, 14-21.

23

(1999). Trust Expectations, Information Sharing, Climate of Trust, and Negotiation Effectiveness and Efficiency.. 24(2), 217-238.

24

(1999). Knowledge Sharing in Organizations A Field Study.. , 327-342.

25

Critical Perspectives for higher Education. New york. , -.

26

(2001). The rise of knowledge towards attention management Journal of Knowledge Management. 5(3), 212-221.

27

(1998). Successful Knowledge Management Projects. 39(2), 43-57.

28

(1998). Working Knowledge; How Organizations Management What they know. , -.

29

(1999). Opinion: What is a Chief Knowledge Officer?. 쟈ㅜWinter, 29-38.

30

The Recognition of Existing Product and the Failure of Established Firms. architecture in(vation), 9-30.

31

(3). Care in Knowledge Creation. , 133-154.

32

(1998). Collective Trust and Collective Action: The Decision to Trust as a Social Decision. , 357-389.

33

(1998). From embedded knowledge to embodies knowledge new product development as knowledge management Journal of Marketing. 62, 1-12.

34

(1995). Affect and Cognition-based Trust as Foundation for Interpersonal Cooperation in Organizations. 38(10), 24-59.

35

(1996). The Contribution of Shared Knowledge to IS Group Performance. December, 409-432.

36

(1995). The Knowledge Creating Company : how Japanese companies create the dynamics of innovation. , -.

37

The Concept of Ba Building a foundation for knowledge creation. , 40-55.

38

(1998). If Only We Knew What We Know : Identification and Transfer of Internal Best Practices. 40(3), 154-174.

39

and Effectiveness in Three Organizations Journal of Applied Psychology. , 647-681.

40

(1997). Knowledge in Organizations. , -.

41

Making the most of the best. , 71-80.

42

(2001). Digital Libraries and education : trends and opportunities. 8(7/8), -.

43

(1997). Measuring your company's Intellectual performance. 30(3), 413-426.

44

(1996). Effects of Interpersonal Trust and Time Pressure on Managerial Mediation Strategy in a Simulated Organizational Dispute. 8(3), 228-248.

45

(1998). The state of the notion Knowledge Management in Practice. 40(3), 80-89.

46

(1997). Knowledge Management Tools. , -.

47

(m.1993). the challenge for the 1990s. motivating k(wledge workers), 4955-.

48

(1997). Integrating Intellectual capital and knowledge management. 30(3), 399-405.

49

(1997). Knowledge Management: Where Did It Come From and Where Will It Go?. 13(1), 1-14.

50

(1997). Knowledge Management: Where Did It Come From and Where Will It Go?. 13(1), 1-14.

정보관리학회지