바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

대학 웹사이트의 정보구조 및 레이블링 시스템 분석

The Analysis of Informational Structure and Labeling System of Academic School Websites

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2006, v.23 no.2, pp.39-59
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.2.039
이승민 (Indiana University)
남태우 (중앙대학교)
김성희 (중앙대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 효율적인 정보접근 도구로서의 대학 웹사이트 설계를 위한 정보구조 및 카테고리 레이블을 마련하기 위해 현재 미국 문헌정보학과 웹사이트 17개를 메인메뉴구조, 하부 카테고리, 레이블링을 기준으로 분석하였다. 분석결과 메인메뉴구조는 현재 17개 조사대상 웹사이트에서 모두 공통으로 제공하고 있는 9개 카테고리로 구성하는 것이 바람직한 것으로 나타났으며 둘째, 그 다음 수준의 서브 카테고리는 9개의 카테고리의 내용의 의미를 고려해서 35개 카테고리로 나누는 것이 바람직한 것으로 나타났다. 마지막으로 카테고리 레이블로 사용되는 용어는 17개 웹사이트에서 가장 많이 사용하고 있는 용어를 사용하는 것이 바람직한 것으로 나타났다.

Abstract

In this study we proposed a new informational structure and category labels to fully support the functions of school websites as an access tool to its contents. The proposed model was divided into three main aspects. First, main menu structure was the primary guideline to access information embedded in a website. Therefore, The proposed main menu structure consisted of 9 categories that are commonly provided by 17 existing school websites. Second, first-level categories consisted of total 35 categories under 9 main menu categories. Each category was placed under certain categories in main menu based on the relationships with the meaning of the upper level categories. Third, the proposed model adopted general and comprehensive terms as category labels. The terms used as category labels were based on the analysis of existing category labels, and the most frequently used terms were selected from the current school websites.

참고문헌

1

(1997). Constructing common information spaces. , -.

2

(2000). Weaving the Web: The original design and ultimate destiny of the World Wide Web by its inventor. , -.

3

David C. 1990. Language and representation in information retrieval. New York. , -.

4

Information as thing Journal of the American Society for. , -.

5

(5). 351-360. [online] [cited 2006. 03.29]. , -.

6

(1996/1945). As we may think. 3(2), 35-46.

7

(2002). Information architecture in JASIST: Just where did we come from?. 53(10), 821-823.

8

(2000). providing a framework for information. 53(10), 855-862.

9

Principles of web design.. , -.

10

(2001). Fuller, Diane M., Hinegardner, Particia G. 2001"Ensuring quality website redesign: the University of Marylands experience. 89(4), 339-345.

11

(2003). Elements of user experience: user-centered design for the Web. , -.

12

(1998). The impact of information architecture on academic web site usability. 17(5), 293-304.

13

(2002). Information architecture without internal theory: An inductive design process. 53(10), 839-845.

14

(1999). Information design. Cambridge. , -.

15

(2002). A research of information architecture and design methods for academic society‘s website. 1(3), 125-131.

16

(2001). The speed of information architecture. Semantic Studios. , -.

17

(1998). Designing websites with authority: Secrets of an information architect. Indianapolis. , -.

18

D. 1993. Things that make us smart. Cambridge. , -.

19

(1999). Assessing the quality of academic websites: a case study. , -.

20

(2003). Towards CyberPsychology: mind, cognitions and society in the internet age. , -.

21

(1998). Information architecture for the World Wide Web. , -.

22

(2000). Information Interaction: providing a framework for information architecture. 53(10), 855-862.

23

(2005). USNEWS 2005 Ranking Report. , -.

24

http://www.usnews.com/usnews/edu/grad/rankings/lib/libindex_brief.php. , -.

정보관리학회지