바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구

A Study on the Development of Evaluation Model for Undergraduate Students' Information Literacy

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2005, v.22 no.4, pp.39-59
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.039
이정연 (나사렛대학교)
정동열 (이화여자대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 정보활용능력의 기준과 범위를 설정하여 평가영역 및 평가문항을 설계함과 동시에 대학생들의 현재 정보활용능력의 수준을 진단하고 분석하여 정보활용능력 개발을 위한 평가모형을 제시하는데 목적이 있다. 실증적인 연구를 위해 정보활용능력 웹 평가사이트를 설계하여 학부학생을 대상으로 정보활용능력을 측정하였다. 정보활용능력 구성영역을 통계적 요인분석을 통해 정보자원 영역, 정보요구 영역, 정보검색 영역, 정보분석 영역, 정보기술 및 표현 영역, 정보윤리 영역임을 밝혀내었고, 기초환경 요인, 자가진단 요인, 영역별 요인, 정보활용능력 총점 요인 및 문항분석을 통해 평가설계 요소와 평가절차, 영역별, 수준별 교육 및 평가지침을 제시하였으며, 이를 근거로 정보활용능력의 통합적 평가모형을 개발하였다.

Abstract

This study is aimed to evaluate the undergraduate students’ information literacy, examine the current level of their capability of using information, and make a evaluation model to develop information literacy. Information literacy consists of six fields: information resources, information needs, information search, information analysis, information technology and presentation, and information ethics. Based on the result of statistic factor analysis, the integrated evaluation model of information literacy, evaluation factor, and evaluation procedure can be suggested based on the instruction guidance.

참고문헌

1

(2002). 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구. , 305-343.

2

(2002a). 일반 국민 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구. , -.

3

(2002b). 교원 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구. , -.

4

(2002c). 학생 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구. , -.

5

(1998). 원격 정보이용교육에 관한 연구 대학도서관 웹 페이지에 수록된 내용을 중심으로. , 31-52.

6

(2001). 웹 기반 학습이론에 근거한 웹 기반 도서관 이용자 교육모델에 관한 연구. , 165-185.

7

(2003). 정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구. , 232-257.

8

(2004). 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구. , 303-322.

9

(1989). 도서관 이용교육 효과의 집단별 차이에 관한 연구. , 261-273.

10

(1992). 문헌정보학 연구방법론. , -.

11

(2003). Association of College and Research Lib- raries Assessing Student Learning Outcomes for Information Literacy Instruction in Academic Institutions. , -.

12

(2004). Information Literacy Com- petency Standards for Higher Education. , -.

13

(2004). Australian and New Zealand Institute for Information Literacy Austrian and New Zealand Institute for Information Literacy. , -.

14

(1999). Revolution in Education. , 271-275.

15

(1997). The Seven Faces of Information Literacy. , -.

16

(1992). ?gOutcome measures for information literacy within the national education goals of 1990 Final Report to National forum on Information literacy. , -.

17

([cited2003). Library Instruction Round Table. , -.

18

(2001). ?gAssessing information literacy among undergraduates a discussion of the literature and the university of california-berkeley assessment experience. , 71-85.

19

(2002). ?gApplying systems design and item response theory to the problem of measuring information literacy skills. , 528-543.

20

(2001). Developing a Standardized Instrument for Institutional and Longitudinal Measurement. , -.

21

(2003). The Bay Area Community College Information Competency Asse- ssment Project.. , -.

22

(1999). Society of College and National & Uni- versity Libraries. , -.

23

(197119-25). ?gThe relevance of CIPP evaluation model for educational accountability Journal of Research and Development in Education. , -.

24

(2000). Viewpoints on Educational and Human Services Evaluation. , -.

25

(2001). UCLA Library Information Competence at UCLA Report of a Survey Project. , -.

26

(2001). UCLA Library Information Competence at UCLA Report of a Survey Project. , -.

정보관리학회지