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목록 업무의 아웃소싱에 대한 인식도 연구

A Study on Degree of Understanding Toward Outsourcing of Technical Processing in University Library

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2004, v.21 no.1, pp.145-171
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2004.21.1.145
김포옥 (전북대학교)
노옥림 (원광대학교)
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초록

본 연구는 정리업무에서 시행하고 있는 목록업무의 아웃소싱에 대한 전국 대학도서관의 실태를 조사하여 아웃소싱된 목록을 DB화하는 과정을 상세하게 파악하고자 하였다. 그리고 업체에서 입력한 목록에 대한 사서의 견해를 심층적인 각도에서 조명하고자 하였다 그리고 도서관 사서와 업체 직원간의 목록기술 내용에 대한 양자간의 인식도의 차이를 면밀히 분석하여 문제점을 파악하고 그 해결점을 모색하고자 하였으며, 동시 현 국립중앙도서관의 CIP와 한국교육학술정보원(KERIS)의 참조목록의 기능과 역할에 대한 인식을 재조명하여, 미래 우리나라 도서관의 정리업무가 나아갈 방향을 제시하고자 시도하였다.

keywords
Technical Processing, Outsourcing Cataloging, Understanding of outsourcing cataloging, 도서관목록, 목록업무, 아웃소싱, 아웃소싱의 인식도, Technical Processing, Outsourcing Cataloging, Understanding of outsourcing cataloging

Abstract

This study aims at understanding in detail the process of constructing database from outsourced cataloging by investigating the actual conditions of university libraries nationwide regarding the outsourcing of cataloging processing that are being carried out in technical processing. And librarians' opinions about the cataloging inserted by outsourcing companies are considered and revised in depth. Also the degree of understanding of outsourcing company staffs regarding the cataloging is investigated then compared to that of library processing staffs and the difference is analyzed.Coupled with that, degree of understanding about CIP of National Library of Korea and functionality of reference cataloging of Korea Education & Research Information Service(KERIS) is investigated, thus the future directions to which technical processing of library should move forward are presented.

keywords
Technical Processing, Outsourcing Cataloging, Understanding of outsourcing cataloging, 도서관목록, 목록업무, 아웃소싱, 아웃소싱의 인식도, Technical Processing, Outsourcing Cataloging, Understanding of outsourcing cataloging

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