바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사서교사의 협동수업 모형 개발과 과정에 관한 3단계 연구

A Study on Three Steps for the Model Development and Process of Cooperative Instruction for Teacher-librarians

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2003, v.20 no.1, pp.121-144
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2003.20.1.121
함명식 (서울맹학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본고는 학교도서관에서 사서교사가 실시하는 협동수업의 효과적인 수행을 위한 연구에 초점이 있다. 협동수업은 학교도서관을 활용하여 일반 교과 (국어, 영어. 사회, 과학, 국사 등)의 수업을 교과 교사와 사서교사가 협동으로 실시하는 수업이다. 본고는 학교 교육의 중심축인 교육 과정과 교과 수업을 위한 기반 이론인 교수설계 이론 등을 바탕으로 한 협동수업의 모형 개발과 실천 방법을 이론-모형-지원에 의한 3단계로 제시한다.

keywords
Curriculum-based approach(CA), 학교도서관 사서교사, 협동수업, 교육과정기반접근법(CA), 교수설계 이론, 정보와 도서관 교과교육학

Abstract

This thesis has a research focus in effectively Practicing cooperative instruction where teacher-librarians play a role. The cooperative Instruction means to practice cooperatively with the subject teachers and teacher-librarians, in teaching subject matters(Korean, English, Social studies. Science, History, and so forth), using the school library. This thesis presents three steps by theory-model-support for a practice method through developing a cooperative instruction model. This is based on curriculum which is an axis of school education and an instructional design theory which is a base theory for subject matters

keywords
Curriculum-based approach(CA), 학교도서관 사서교사, 협동수업, 교육과정기반접근법(CA), 교수설계 이론, 정보와 도서관 교과교육학

정보관리학회지