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인터넷 건강정보 사이트 평가와 소비자 만족에 관한 연구

Consumer Satisfaction and Evaluation of Health Information Sites in the Internet

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2002, v.19 no.3, pp.49-68
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2002.19.3.049
김민철 (제주대학교)
권순만 (서울대학교)
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초록

본 연구는 국내 건강정보 사이트의 평가 모형을 제시하고 이를 통해 소비자 만족에 영향을 미치는 요인들을 분석하였다. 이를 위해 건강정보 사이트 방문자들을 대상으로 한 설문조사 결과를 공변량구조모형을 이용해 분석하였다. 연구 결과 사이트 평가 요인은 컨텐츠, 웹시스템 그리고 고객서비스의 3개 요인으로 나누어졌으며, 이들 요인 중에서도 정보내용과 관련된 컨텐츠 요인이 고객 만족도와 통계적으로 가장 유의한 정의 관계를 보여주고 있음을 알 수 있었다. 또한 평가요인이 소비자 만족도와 이용료 수준의 적정성에 영향을 미치고, 이러한 고객반족이 타인추천에 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
인터넷, 건강정보, 사이트 평가, 사용자 만족도, 타인추천, 이용료, Internet, health information, site evaluation, user satisfaction, recommendation, user fee, Internet, health information, site evaluation, user satisfaction, recommendation, user fee

Abstract

The purpose of this paper is to examine the evaluation models of internet sites and to analyze the factors affecting the consumer satisfaction of health information sites in the Internet. Based on the covariance structural model applied to a customer survey, this study shows that among the characteristics of the site. contents has the most significant effect on customer satisfaction, which in turn affects the consumer willingness to recommend the site to others.

keywords
인터넷, 건강정보, 사이트 평가, 사용자 만족도, 타인추천, 이용료, Internet, health information, site evaluation, user satisfaction, recommendation, user fee, Internet, health information, site evaluation, user satisfaction, recommendation, user fee

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